Haberler

Viyana, Şikago ve mimarlık artık herkese çok daha yakın

Tarih: 24 Mart 2008 Kaynak: Sabah


Bilgi - Mimarlık öğrencilerinin araştırma gezileri, Viyana ve Şikago üzerinden metropol ve mimarlık olgularını inceleme fırsatı veren bir sergi ve kitaba dönüştü. Mimar İhsan Bilgin'e göre proje, son 150 yılın mimarlık paradigmalarını belirleyen efsane mimarlık nesnelerine odaklanıyor.

İstanbul Bilgi Üniversitesi Mimarlık bölümü (Bilgi - Mimarlık) öğrencilerinin son üç yıldaki ARCH 592: Excursion (Dünya Kentleri) konulu Yüksek Lisans dersleri kapsamında Viyana ve Şikago'ya yaptıkları 20 günlük inceleme ve araştırma gezileri, mimar ve akademisyen İhsan Bilgin'in editörlüğü ile Cemal Emden'in kadrajları eşliğinde hazırlanan arşivsel değerde bir kitap ve sergiye ilham kaynağı oldu. Bu yönüyle " VitrA ile mimari keşif..." sloganı ve desteğiyle VitrA tarafından hayata geçirilen, titizliği ve derinliğiyle artık sadece mimarlık öğrencilerine değil, kamuya, yani herkese ders olma mertebesine erişen 'Viyana - Chicago - Metropol ve Mimarlık' isimli sergi, santralistanbul'da hazırlanırken, aynı adlı kitap da İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları kataloğunda, 203. numaradaki yerini aldı. Tasarım ve koordinasyonu İdil Erkol'a, kavramsal çerçeve ve metinleri de Günkut Akın, İhsan Bilgin, Sibel Bozdoğan ve Tansel Korkmaz'a ait olan sergi, 27 Nisan'a kadar açık kalacak.

Mimarlık Mefhumu
Kitaba editör olarak katkıda bulunan akademisyen ve mimar İhsan Bilgin'e göre, her ikisi de modernleşmeye sahne olmuş bu iki ayrıcalıklı kent, pek çok açıdan mukayese edilebilirlikleri nedeniyle proje ve dersler için bilhassa seçilmişler. Her iki kente imzasını bırakan ikişer mimar, Wagner ve Loos (Viyana) ile, Wright ve Mies'in (Şikago) ürünleri, bu yönüyle modernizme biri geçmiş, öteki gelecekvari karşı yönlerden gelerek, çalışmanın eleştirel ruhunu inşa etmiş. Santralistanbul'daki sergi de, bu koşullar altında kentler, mimarlık ve kamusal alanlar sıralaması ile, toplam üç ayrı katmanla kavramsal yönden harmanlanmış. Öte yandan, dikey, düşey, binavari tasarımı ve gözalıcı karelerinin görselliğiyle ilgi uyandıran proje kitabı da kendi içinde, üç ve dörder alt başlıkla, her iki kenti gerek teorik, gerekse tasarımcı yönden büyüteç altına almış. Mimar Bilgin'in telaffuzuyla "son 150 yılın mimarlık paradigmalarını belirleyen, efsaneleşmiş bu mimarlık nesneleri" gerek kitap, gerekse sergide, içinde yer aldıkları anonim kent bağlamlarıyla yeniden ve karşılaştırmalı olarak bir defa daha okunma zemini yaratmış.

Yoktan Var Edilen

Tüm grafik tasarım çabasını üniversite Grafik Tasarım bölümü öğrencilerinin ortaya koyduğu ViyanaChicago sergisi ve kitabında dikkat çekici pek çok detay bulunuyor. Dönüşerek ve yenileşerek, zaman içinde modernleşen Viyana kenti ile, adeta yoktan var edilen Şikago'nun akademik gezi program ve güzergahları, etkinliğin kitap ve sergisinde izleyiciyle paylaşılarak yeniden kamusallaştırılmış. Viyana'daki Semper Deposu'nu Günkut Akın'ın, Şikago geneli ve bu kentteki Millenium Park'ı ise İhsan Bilgin'in yorumladığı çalışmada ayrıca, akademik ve taze mekan okumaları, eski yapı ve mimarlık ilanları ya da bizzat İhsan Bilgin'in çektiği kareler de, projenin değeri ve hacmini katlamış. Bu açıdan, şehirlere ait imar ve projeler ile, bunlara dair özgün plan ve kesitlerin de yer bulduğu sergi, özellikle Viyana ve Şikago ekseni üzerinden, İstanbul'un metropol ve mimarlık algısını, hatta vizyonunu kamuya yeniden düşündürücek nitelikte. Sergiye en büyük katkıyı yapanların başında da, yapı okumalarıyla yine İhsan Bilgin geliyor. 'Viyana - Chicago - Metropol ve Mimarlık' sergisi, 27 Nisan'a kadar santralistanbul'da.


Viyana, Graben

Ortaçağ çekirdeğinde değişen binaların sokaklar ve avluları, Viyana kentinin Graben noktasından böyle yansıyor İhsan Bilgin'in objektifine. Burası mimara göre bir meydan değil, ancak kadim sur izinin ortaçağ binalarınca kuşatılmışlığının verdiği bir boşluk.


Viyana, Karlskirche

Günkut Akın'ın yorumlayıp dondurduğu bu karede, Roma'daki zafer anıtlarına selam gönderen von Erlach mimarisi ürünü bir karmaşık Barok yapısı göze çarpıyor. Akın'a bakılırsa, bu yapı Eski Ahit'te adı geçen Süleyman Tapınağı'na da bir göndermede bulunmuş.


Şikago, Millenium Park

Guggenheim Müzesi'nin ünlü mimarı Frank Gehry'nin imzasını taşıyan ve 2000-2004 tarihli bir proje olan Jay Pritzker Pavyonu, bu fotoğrafta İhsan Bilgin'in makinesinden yansıyan hali ile görülüyor. Burası, dev ve donanımlı konser sahnesi ile, bir çim amfi özelliğine de sahip.
Takvim
<<Haziran 2011>>
Pzt Sal Çar Per Cum Cmt Paz
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Haber Bölümleri
Haber Kategorileri
Yayınlanan haberlere günlük olarak yukarıdaki takvimden, haberlerin kategorilerine ise aşağıdaki listeden ulaşabilirsiniz.