Haberler

Silüeti sürekli değişen şehir Kuala Lumpur

Tarih: 29 Mart 2011 Kaynak: Yeni Asır Yazan: Erkut Şahin
Sürekli yapılan gökdelenler nedeniyle silüetinin sık sık değiştiği kentlerden biri Kuala Lumpur. Bukit Nanas'ta kurulu 421 metrelik kule, Asya'nın birinci ve dunyanın en yüksek 5 kulesinden biri. Kule aynı zamanda verici görevi görüyor.

Güneydoğu Asya'nın müslüman ülkesi Malezya, büyülü atmosferi, teknoloji ve gücün simgesi ikiz Petronas Kuleleri, zengin kültürüyle farkını hemen ortaya koyuyor. Tropikal iklimin etkisini her an içimizde hissettiğimiz gezimiz boyunca Muson rüzgarlarının ılık ama boğucu nefesiyle karşı karşıya kalıyoruz. Uçsuz bucaksız kauçuk ormanları, tropikal meyveleri büyük alışveriş merkezleri, gökdelenleri, lezzetli balıkları, renkli yaşantısıyla Malezya inanın görülmeye değer...

Endonezya'daki farklı deneyimlerin ardından bindiğimiz uçak, akşam geç saatlerde Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur'a iniyordu. KLİA Uluslararası Havalimanı'na Türkiye'den Jakarta'ya giderken kısa süreli de olsa uğramıştık. Şimdi çevremize daha dikkatli bakıyoruz ve gerçekten çok modern bir yapı olduğunu görüyoruz.

Kuala Lumpur kent merkezinde kalacağımız otele varmak için yaklaşık 80 kilometre yol gidiyoruz. Ancak yol boyunca bundan önce kaldığımız Endonezya'dan çok daha farklı bir ülkenin bizi beklediğini anlamakta gecikmiyoruz. Yollar son derece modern, ışıklar bile sanki farklı yanıyor burada. Kuala Lumpur'da Legend Hotel'de kalacağız. En azından 30-40 katlı bir bina. Otelde resepsiyon bile 9'uncu katta!

Sabah erkenden kalkıyor ve Kuala Lumpur'u yaşamaya başlıyoruz. Sabah olmasına rağmen hava bir hayli sıcak. İlk durağımız kenti genel olarak izleyebileceğimiz bir yer olan Menara Kulesi. Malezya'da yaşayan Türk arkadaşlarımız bize ülkeyi ve başkenti Kuala Lumpur'u anlatıyorlar yol boyunca: Malezya, sultanlıkla yönetilen bir ülke. 330 bin kilometrelik alanıyla Türkiye'nin yarısı kadar bile değil. Nüfusu ise 20 milyona yaklaşmış durumda. Adından da anlaşılacağı gibi ülkenin resmi dili Malayca ancak hemen hemen herkesin İngilizce bildiğini öğreniyoruz. Malezya'da para birimi 'ringit' (Gerçi ansiklopedik bilgilerde 'ringgiti' deniyor.) Malezya'ya gitmek isteyenlere duyurulur; 1 ringit yaklaşık 50 kuruş. Başkent Kuala Lumpur'un nüfusu 2 milyon civarında. Malezya da Endonezya gibi bir yanına Hint Okyanusu'nu ile diğer yanına ise Büyük Okyanus'u almış bir ülke. Bundan başka başlıca büyük şehirleri George Town, İpoh, Kuehing, Kota Kinabalu ve Sibu'ymuş. Malayca'nın yanı sıra bulunduğu bölge itibarıyla Tamil dili ve Çince'nin de yaygın diller arasında olduğunu anlatıyor arkadaşlarımız. Halkın büyük çoğunluğu bilindigi gibi Müslüman. Ayrıca azınlıkta olmakla beraber Hindu ve Budistler de yaşıyormuş Malezya'da. Gereksiz tarihi bilgilerle zamanınızı almak istemem. Ancak şunu söylemekte yarar var, Portekiz, Hollanda, İngiltere ve Japonya'ya karşı mücadele eden Malayalıların 1963 yılında Malezya devletini kurduğunu anlatıyor dostlarımız. Kuzeyde Tayland, güneyinde Singapur ve Endonezya, doğuda Filipinler, komşu ülkeler.

Akvaryum Müze

Menara K.L'nin önündeyiz. Biraz meraklı olanlar bilirler, sürekli yapılan gökdelenler nedeniyle silüetinin sık sık değiştiği kentlerden biri Kuala Lumpur. Kuala Lumpur'un oteller bolgesi yakınlarında, Bukit Nanas'ta kurulu 421 metre yuksekliğindeki kule, Asya'nin birinci ve dunyanın en büyük 5 yüksek kulesinden biri. Kule aynı zamanda telekomunikasyon, radyo ve televizyon yayınları için verici görevi görüyor. Kuleye çıkmak üzere bilet alıyoruz ve kuyruğa giriyoruz. Bu sırada arkadaşlardan birinin çantasından cüzdanı çalınıyor. İlk gün için hiç de hoş bir durum değil. Hızlı bir asansör yolculuğunun ardından Menera'nın, kenti seyredebileceğimiz camlı katına çıkıyoruz. Kulenin tepesindeki antenlerin altındaysa bir döner restoran var. Bol bol fotoğrafını çekiyoruz Kuala Lumpur'un. Menara'nın hemen yanında canlı sürüngenlerin sergilendiği küçük çaplı, bir akvaryum müze bulunuyor. Anakonda ve pitonlar müthiş...

Türkiye'den ayrılmadan önce dost ve yakınlarımız birçok elektronik eşya ya da cep telefonu siparişi vermişti. Biz de bu konuda Kuala Lumpur'un en önemli merkezlerinin başında gelen Low Yat Plaza Shopping Centre'ın yolunu tutuyoruz. Kentin merkezinde yer alan bu 4 katlı plazada yok yok. Ancak ağırlıklı olarak satılan mallar, bilgisayar, cep telefonu, elektronik oyuncak ve bunların ekipmanları. Mağazalarda orijinal ürünlerin yanı sıra 'çakma' diye tabir edilen taklit ürünler de bol miktarda var. Fiyatlara göz attığımızda yeni çıkan ürünlerin Türkiye'ye göre nispeten ucuz olduğunu söyleyebiliriz. Ancak diğer ürünler ülkemizden fazla da farklı sayılmaz. Bazı arkadaşlarımız alışveriş yapıyor ancak ben bir şey almadan çıkıyorum.

Yüzde 70'i Orman

Bugünü ağırlıklı olarak kent gezisi ve alışveriş merkezlerine yönelik planladık. Bu kez KL Plaza'nın yolunu tutuyoruz. Yolculuk fazla uzun olmasa da arkadaşlarımız Malezya ve Kuala Lumpur konusunda bizi bilgi bombardımanına tutmaya devam ediyorlar; Hava sıcaklıkları oldukça yüksek. 30 derecenin altına pek inmiyor. Bu sebeple gündüz saatlerinde caddelerde araç ve insan sayısı hiç de fazla değil. Dostlarımız, bu durumun akşam fazlasıyla değişeceğini söylüyorlar. Malezya, tropikal iklime sahip olduğu için her mevsim bol yağış alıyor. Ocak ve mayıs ayları yağışların en yoğun olduğu dönem. (Biz de bir iki kez şiddeli yağışa yakalandık ve bu yağmur İzmir'de böyle yağsa halimiz ne olur!) diye düşünmedik değil. Bambu gibi kerestesi makbul ağaçlar ve kauçuk ağaçlarından başka 800'ü aşkın tür orkide ve oldukça fazla miktarda amber bitkisi yetişiyor Malezya'da. Bol yağışlı ikliminden dolayı Malezya'da doğal olarak ormanlar geniş yer kaplıyor. Toprakların yaklaşık yüzde 70'i ormanlık alan. Yanılmıyorsam bu rakam ülkemizde yüzde 15 bile değil. Doğal kaynaklar bakımından da zengin olan ülke, Kalay üretiminde dünya birincisiymiş. Malezya'da ayrıca demir, boksit, petrol, manganez, altın, tungsten ve titan diğer önemli madenler.

AVM'ler Sıcakta Sığınak

Dedik ya yol fazla uzun değil. Lot ve Starhill Plaza arasında yukselen KL Plaza'ya geldik bile. Son derece lüks mağazalara sahip alışveriş merkezi adeta insan kaynıyor. Turistler ağırlıkta. Hava sıcak olduğu için herkes serinlemek içn burada toplanmış sanki. Çok katlı bina gerçekten göz kamaştırıyor. Her türlü ürünü bulmak mümkün. Ancak bizim bütçemiz buralardan alışveriş yapmaya pek müsait değil. Üstelik aynı markalı ürünler Türkiye'de çok daha ucuz. Ama yine de gözümüz gönlümüz açılıyor. Mağaza çıkışı taksiciler yaklaşıyor yanımıza ve nereli olduğumuzu soruyorlar. Türkiye'den geldiğimizi söyleyince, "10 saat uçtunuz isterseniz sizi masaj salonlarının olduğu bölgeye götürelim" diyorlar. Yalnız konuşmalardan hizmetin sadece masajla sınırlı olmadığı anlaşılıyor. Teşekkür ederek teklifi geri çeviriyoruz.

Gün, artık akşama dönmeye başladı. Yemek yemeye bile vaktimiz olmadı. Zaten kimseden de 'acıktık' sesi çıkmadı. Ordan oraya koşmak yine yordu bizi. Otele dönüp duş alıyoruz, terden ıslanmış giysilerden kurtulur kurtulmaz akşam yemeğinde fazla vakit kaybetmemek için hamburgerleri yedikten sonra kendimizi Kuala Lumpur'un gece hayatına bırakıyoruz.

Gece Hayatı Renkli

Malezya için bir uyarı bir de önerimiz var. Uyarımız; Malezya'da sakın alkollü araç kullanmayın çünkü çok ağır cezası var. İkincisi kent içinde ulaşım son derece rahat; Taksilerle istediğiniz yere son derece ucuza gitmeniz mümkün. Biz de taksiye atlayıp şoföre kent merkezine gitmek istediğimizi söylüyoruz. Gündüz tek tük araç geçen yollar bir hayli kalabalık. Gittiğimiz bölge tam anlamıyla renk cümbüşü. Restoranlar, barlar, kafeler. Dört bir yandan müzik sesi yükseliyor. Her türden insan mevcut sokaklarda. Arkadaşların verdiği bilgiye göre Kuala Lumpur'da eğlence mekanları ağırlıklı olarak Jalan Bukit Bintang, Jalan Ampang, Jalan Sultan İsmail ve Jalan P. Ramlee bölgelerinde yer alıyor. Son derece şık erkekler ve bayanlar, süper minililer, kara çarşaflılar, dilenciler... Hani zaman zaman ülkemizde gündeme gelen bir tartışmadır; 'Türkiye Malezya olmasın(mı?)...' Bu sorunun cevabını vermek için bence öncelikle Malezya'ya gitmek şart. Biz de bir kafeye oturup hem soluklanıyoruz hem de çevreyi seyrediyoruz. Geç saatlere kadar sokaktayız artık dinlenme vakti geldi.
Takvim
27 28 29 30
Haber Bölümleri
Haber Kategorileri
Yayınlanan haberlere günlük olarak yukarıdaki takvimden, haberlerin kategorilerine ise aşağıdaki listeden ulaşabilirsiniz.