Almanlar köşeli, İtalyanlar
yuvarlak, ama herkes küçük sever
Motorola ile çalışan ünlü tasarımcı ve heykeltıraş Iulius Lucaci çeşitli
kültürlerdeki cep telefonu tercihlerini anlattı. Kendisi bu aralar
billboardlarda reklamlarını gördüğümüz döner kapaklı V70 cep
telefonunun yaratıcısı.
İstanbul'a gelen Lucaci bize üzerinde çalıştığı yeni telefonu da gösterdi.
Telefondan çok pusulaya, biraz da minyatür bir uçan daireye benziyor.
Resim ve heykel eğitimi aldınız. Bu durum endüstriyel tasarımlarınıza
nasıl yansıyor?
-Heykel eğitimi form duygunuzu olumlu yönde etkiliyor. Resim eğitimi bana
sağlam bir renk anlayışı verdi. Bugün cep telefonu tasarımı yaparken çok
işime yarıyor. Yanlış renk seçimi herşeyi mahvedebilir. Rengin hitap ettiğiniz
kültürdeki yerini de bilmeniz gerekir. Örneğin Asya'da mavi ve mor kraliyet
rengidir.
Tasarımdaki anlayışınız nedir?
- Fütüristik tasarımlarda özellikle bakış açısının önemini
kavramak lazım. Bu da ancak grup çalışmasıyla mümkün olabilir. Motorola
bunu yapacak güçte. Pazara herhangi bir ürünü sürüp, test edebiliriz. Biz
bu tasarımı yaklaşık 4 yıl önce yaptık. O zaman için çok daha fütüristik
görünüyordu ama bize bir fırsat verdiler. Ben geleceği bugünden sunmayı
seviyorum.
Bu durumda zamanlama tasarımda büyük önem taşıyor.
- Kesinlikle. Çok erken davranırsanız insanlar sizi anlamaz. Geç kalırsanız
treni kaçırırsınız. Zaman tasarımcı için bir yandan da katildir.
Motorola'nın tasarım dili var mı?
-Telefonlara baktığınızda bu dili hemen kavrayabilirsiniz. Hayli
geometrik ve basit tasarımlar. Hemen hemen hiç dekorasyon yok. Eğer biri
benden sadece güzel görünen bir ürün isterse, o şirketle çalışamam. Aynı
zamanda yenilikçi ve ilerici birşeyler yapmak lazım. Mesela bu telefonu ele
alalım. Taşırken çok kompakt ama tüm olanakları tanıyor. Bu çok önemli,
cep telefonları gittikçe küçülecek.
Cep telefonunda en önemli hedef daha küçüğünü yapmak mı?
- Evet bu bir hedef. Mesela Asya'da en küçük ürünü siz üretemezseniz
rekabet edemezsiniz. Asya'da insanların elleri de küçük. Düşünsenize
burada 1.7 milyar insandan söz ediyoruz. Sadece yüzde 10'u sizi seçse büyük
bir sayı.
Motorola’da göreve gelirken farklı kültürlerden oluşan bir ekip istemişsiniz.
Neden?
-Böyle olmazsa başarı sağlanamaz, tasarım küreseldir. Çeşitlilik
farklı kültürlerle alışveriş içinde olmak için gerekli. Mesela Almanlar
kendi tasarımcılarının ürünlerine meraklıdır. Köşeli ve fonksiyonel
tasarımlardan hoşlanır.
Farklı ülkelere göre tasarım eğilimleri listesi yapmak mümkün mü?
- Etiketlemelerden hoşlanmam ama bu elbette mümkün. İtalyanlar yuvarlak
ve yumuşak hatlardan hoşlanır. Bir İtalyan tasarımcının düz bir çizgi
çizdiğini görmek mümkün değildir. Orada herşey çok duygusal. Asya ve özellikle
Japonya'da en önemli şey teknoloji. Orada tek bir ürün aynı anda 10 farklı
işi yapamıyorsa iyi bir ürün değildir. Çaldığı sırada ışıkları
yanmıyor, titreşmiyor, şekil değiştiremiyorsa ve arabanızın kapısını açıp,
sigaranızı yakamıyorsa pazar payını kaçırırsınız.
Tüketicinin ilgisini canlı tutmak zor mu?
- Gittikçe zorlaşıyor. Giysinize göre değiştirebileceğiniz renkli
kapaklar, ortama göre ışığı değişen ekranlar önemli. Ama müşterinin
en büyük beklentisi fonksiyonellik.
GÜNEŞ GÖZLÜĞÜ, DEDEKTÖR, AYAKKABI, KALEM TASARLADI
Iulius Lucaci Romanya'da doğdu, ABD'de klasik resim ve heykel eğitimi aldı.
10 yıldır endüstriyel tasarım yapıyor. Her tür obje tasarlamış: Fuji için
kamera, Kenwood için multimedya kolonları (ABD'de ödül aldı), evlerde
kullanılan duman dedektörleri, Nike için güneş gözlüğü, 1996
Olimpiyatları için sadece lensleri olan ve insanın burnuna yapıştırarak
kullanabildiği splinter gözlükleri, tükenmez kalem, ayakkabı, minimalist
mobilyalar. 1996'dan beri Motorola'nın Milano'daki Tasarım Merkezi'nin başında.
Hürriyet
|