Bir mimarın gerçekleşen hayalleri
20. yüzyılın en önemli mimarlarından Alman Erich Mendelsohn'un (1887 -
1953) taslak, çizim, maket ve fotoğraflarından oluşan bir seçki İTÜ
Mimarlık Fakültesi'nde sergileniyor.
Goethe Enstitüsü, Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi ve İTÜ
Mimarlık Fakültesi işbirliğiyle düzenlenen sergi, 'Dinamizm ve Fonksiyon -
Evrensel Bir Mimarın Gerçekleşen Hayalleri' başlığını taşıyor.
Postdam'daki Einstein Kulesi, Luckenwalde'deki Şapka Fabrikası ve Berlin'deki
Mosse Evi gibi ilk yapılarıyla öncü mimarlar arasına giren Mendelsohn, öğrencilik
yıllarında dışavurumculuğa yakın durur. Konferanslarının yanı sıra
eskizleriyle de ilgi toplayan mimarın çalışmaları 1. Dünya Savaşı sonrasında
yeni bir mimari anlayışı ortaya koymaktadır.
Mendelsohn'un sergilenen mimari çizimlerinin konuları fabrika, uçak hangarı,
alışveriş merkezi, film stüdyosu ve sergi salonu; gereçleriyse demir, cam
ve betonarme. Mendelsohn'un geleceğe ilişkin düşüncelerini yansıtan bu
yenilikçi tasarımlar uygulama aşamasına geçemese de, daha sonraki tasarımları
için çıkış noktası oldu.
Yirmili yıllarda en başarılı Alman mimarlardan biri olan Mendelsohn,
Yahudi olmanın zorluklarını yaşar İngiltere, Filistin ve son olarak
Amerika'ya göç ederek, yaşadığı her ülkede önemli işlere imza atar.
Mendelsohn, Filistin için tanımladığı ve Uluslararası Araştırma - Öğretim
Enstitüsü'yle yaptığı Avrupa Akdeniz projesiyle Doğu-Batı sentezi kuramını
ortaya koyar. Bu görüşe göre, binlerce yıllık Filistin'e modern Avrupa kültürünü
hiçbir değişikliğe uğratmadan sokmak yerine, Sami ve Batı kültürlerini
bağdaştırarak yeni bir kavram üretmek gerekiyordu.
Zaman
|