Mobilya ve Mimari İlişkisinde Yeni
Yaklaşımlar
Koleksiyon ADesign Fair'de, farklı projeleri ile tasarımın çeşitli
boyutlarında varlığını sergiliyor. Tasarımı Studio Kairos tarafından yapılan,
editörlüğü ise Koray Malhan tarafından üstlenilen Aura isimli proje üst yönetimin
ihtiyaçlarına çok farklı boyutlarda yeni öneriler getiriyor.
"Sınırların ötesinde" adlı ETMK ürün tasarımı sergisinde
ise tasarımı Koray Malhan'a ait olan Ada isimli ürün yer alıyor. Bu
projelerin yanı sıra; İtalya'da Nisan ayında Salone Satellite'de sergilenen "Project
Milano" çalışması "Serginin Sergisi" adı altında bu fuarda
da yer alıyor.
Tasarımı Studio
Kairos'a ait olan Aura; mobilya ile mimari arasında, gerek ölçek olarak
gerekse kurgu olarak bir geçiş sağlarken, yerleşik "mobilya" algısına
da yeni bir boyut getiriyor. Proje kademe kademe açılırken kullanıcı da,
imkanlarını adım adım keşfediyor. Malzeme özelliğini yerden yukarı taşıyıp
üst tabla ile birleştiren sade bir masa, oldukça kütlesel ama havada yüzen
bir etajer ile takımlanıyor. Kişi arkasını döndüğünde ise beş metrelik
bir kapı var ve bu kapı yerde hiçbir ray olmadan, tamamen açılabiliyor.
Bu noktada artık bir dolap tanımının ötesine geçiliyor. Sabah
kepenklerini açan bir esnaf gibi, arkasındaki beş metrelik devasa kapıyı açan
insan, karşısında sadece kendine ait yeni bir mekan buluyor. Mobilya ile
mimarinin sınırlarının birbirine geçtiği bu aşamada; tasarım sadece
maddeyi şekillendirmekle kalmıyor, aynı zaman da insanı içine alan hacmi ve
o hacmin yarattığı duyguyu ve deneyimi de şekillendirmeyi hedefliyor.
Projenin gerçeklenme sürecinde mimarın da katılımı sağlanarak, farklı
kullanımların ve mekan kurgulamalarının geliştirilmesi mümkün.
Projede, moda veya "trendy" renklerle tasarımı tüketmemek ve popüler
hale getirmemek için mono-kromatik bir etki öne çıkarıldı. Bu noktada daha
çok malzemenin dokusunu ve gerçeğini yansıtmayı hedefleyen bir yaklaşım
ile bir takım malzemeler özel olarak tasarlandı. Meşenin gri tonlarını
yansıtan özel boya, daha önce denenmemiş farklı süreçlerin birlikte
kullanımı ile elde edildi. Geleneksel endüstriyel tekniklerin sınırlarını
zorlayan cila çalışmaları ile gözenekleri geçirgenliğini yitirmemiş bir
kaplama yüzeyi, özel bir reçine kullanımının cila sürecine tanıştırılması
ile elde edildi. Gene deneysel yöntemler ile geliştirilen bir diğer yüzey seçeneği
ise meşe ile metalin karıştırıldığı özel bir cila süreci ile elde
edildi.
Bu yeni tasarlanmış doku; ahşap ile metalin üstüste çakıştığı bir
etkiye sahip, ne tam olarak ahşap ne de tam olarak metal, belki biraz her ikisi
de. Tasarımda yer alan metaller de özel bir füme eloxal yöntemi ile oldukça
farklı bir etki bırakacak şekilde tasarlandı. Kısacası çalışmada;
sadece "iş" in kendisi değil, onu meydana getirecek olan süreçler
de tasarlandı. Hazır ve örtücü olarak kullanılan tek renk ise süt beyazı
oldu.
ETMK "Sınırların
Ötesinde" sergisinde yer alan, tasarımı Koray Malhan'a ait Ada ile
Koleksiyon; "Yeni Ev' için çalışma ortamları" teması altında,
değişen yaşam ortamlarına bakışını da sergiliyor. Projede amaç günümüz
insanının iş ile ilişkisini rehabilite edebilecek bir ortam kurabilmek.
Temelde son derece şeffaf bir iskelet üzerine her kullanıcı, kendi zevkine,
ihtiyacına, ilgilerine zemin sağlayacak bir yapı inşa edebiliyor. Ada ismi
de buradan geliyor. Her kullanan kendi habitatını kendisi oluşturabiliyor. Bu
aslında insanların temel içgüdülerinden biri, bulundukları çalıştıkları
yerde "iz"lerini bırakabilmek.
Projenin bir başka amacı da mekanı, "iş" in merkezi olmaktan çıkarıp,
insan'ı tamamı ile "iş"in merkezi haline getirebilmek. Çağın tüm
iletişim ve ulaşım olanaklarının oluşturduğu serbestiyi tasarım özellikleri
sayesinde öne çıkaran projede çok farklı mekanlar ile uyum sağlaması mümkün
yeni ve farklı öneriler yer alıyor.
Ada isimli proje Koleksiyon'un tasarımlarını teknoloji ile birleştirerek
geliştireceği yeni bir dönemin habercisi olarak, marka adına önemli bir dönüm
noktasını da temsil ediyor
Arkitera
|