Beyaz
eşya beyaz olmaktan çıkıyor
Makio Hasuike (66), Ariston’un
36 yıllık tasarımcısı. 1963 yılında ‘Makio Hasuike & Co’ adıyla
kurduğu endüstri dizayn firmasından sonra İtalya’da yaşamaya başlayan
tasarımcı, şu ana kadar ambalaj, perakende tasarım, fuar tasarım ve mimarlık
alanlarında birçok tasarıma imzasını atmış.
Bil’s’in koleksiyonlarından hatırlayacağınız My Way markalı çantaların
tasarımcısı Hasuike’den endüstri tasarımıyla ilgili tüyolar aldık. Öğrendik
ki artık beyaz eşyalar beyaz olmaktan çıkıyor. Bundan böyle mutfaklarımızda
mümkün olduğu kadar renkli tasarımlar olacak.
Beyaz eşyanın boyutları büyüyor
Minimalizmin süresi yavaş yavaş sona eriyor. Geçen seneki mutfak fuarında
tasarımlar yüzde 80 minimalistti. Bu sene yüzde 50 seviyesine düşer. Bundan
sonra daha hareketli ve farklı materyallerin kullanıldığı heyecan verici,
renkli, canlı ve insanları heyecanlandıracak tasarımlar olacak. Zaten sektör
beyaz renkli beyaz eşyadan sıkıldı. Bir yandan da ürünler büyüyor.
Mesela artık sekiz kiloluk çamaşır makineleri piyasaya çıkacak. Böylece tüketici
her gün çamaşır yıkamak yerine haftada iki gün çamaşır yıkayarak bu
dertten kurtulacak.
Paslanmaz çelik ürünler statü göstergesi
Beyaz eşya olarak baktığımızda kullanılan bir sürü materyal var.
Bunlardan bir tanesi Ariston’da bulunan gri renkteki paslanmaz çelik olan
Inox ürünler. Inox estetik olarak ürüne değer katan bir özellik. Fiyatının
pahalı olması materyalden kaynaklanıyor. Çok daha dayanıklı ve yüksek alım
gücü olan kesimde tercih edilen bir ürün. Aslında fonksiyonellik olarak bir
fark yok ama tüketici dayanıklılık yerine diğerlerinden farklı olduğu için
bunu tercih ediyor. Bir statü göstergesi.
Tarasım yaparken tamamen özgür değiliz
Beyaz eşya diğer objelere göre daha uzun süreli kullanılan bir ürün.
Tasarım yaparken hem kendi bakışınızı yansıtmanız, hem de şirketin
beklentilerine yönelik bir dizayn oluşturmanız gerekir. Aynı zamanda da
tasarladığınız beyaz eşya güvenli olmak zorunda. Bu açıdan işimiz çok
zor. Tasarım yaparken ne yazık ki tamamen özgür değiliz, çünkü
modellerde ne tür özellikler olması gerektiği önüme hazır geliyor. Benim
ürünlere katabildiğim artı değer sadece ürünü rekabetten nasıl ayrıştırabileceğim.
Philippe Starck tasarımları çekmecelerde duruyor
Bir ürünün sadece estetiği ön planda olacak şekilde tasarlanması önemli
değildir. Philippe Starck’ın limon sıkacağını herkes hatırlar. Ama çekmecelerde
duruyor ve günlük hayatta kullanılmıyor. Görsel tarafını takdir ediyorum
ama benim bakış açımda fonksiyonellik önemli.
Çok fonksiyon ürünü karmaşık yapar
Çeşitli ürünlerde çok fonksiyonluluk söz konusu. Mesela cep telefonları
artık sadece haberleşmede kullanılmıyor. Fotoğraf da çekiyor, biz üç dört
bölümlü, her bölümünün ısısı farklı olan buzdolapları yaptık. Hatta
bir dönem annenin çocuğuna mesaj bırakabildiği buzdolapları tasarımı üzerinde
çalışmıştık. Ama bence bu kadar fonksiyonu bir ürüne kattığınız
zaman o ürünü karmaşık hale getiriyorsunuz. Ben komplikeleştirmek yerine
daha yalın tasarımlara gidilmesi gerektiğini düşünüyorum. Kullanışı
kolay ürünler her zaman daha revaçta. Bu proje kurnazlığıdır.
Türkler alışkanlıklarından vazgeçemiyor
Tüketici alışkanlıkları bizim ürün tasarlamamızdaki temel
noktalardan biri. Alışkanlıklar zamanla farklılaşıyor, takip etmek
zorundayız. Mesela, yurtdışında sebze yeme alışkanlığı çok fazla
yoktur ama Türkiye’de çok fazla. Bu nedenle Türkiye için geniş
sebzelikler tasarlanmaya başlandı. Avrupa’da büyük buzdolapları insanlara
gereksiz geliyor ama Türkiye’de tam tersi. Dondurulmuş gıda tüketimi yaygınlaşmadığı
için buzlukları geniş buzdolaplarına talep yok. Aynı durum çamaşır
makinelerinde de geçerli. Standart beş kiloyken altı kilo oldu. Fakat Türkiye’de
makinenin ne kadar fonksiyonu olursa olsun tek bir program kullanılır. Narin
çamaşırları yıkayabilen çamaşır makinesi programları var. Her ne kadar
tüketici bu programı kullanmak için bu makineyi almış olsa bile makineye hiç
güvenmiyor. Çamaşırı elde yıkmaya devam ediyor. Bazı tüketiciler tüm
fonksiyonları kullanıyor ama yüzde oranına bakarsak bu çok az.
Hürriyet - Tuğçe Erdemli
|