Whitney Sanat Müzesi'nin
Genişleme Projesi Piano'ya Verildi
Whitney Sanat Müzesi'nin, Manhattan Doğu 74. Caddde'ye doğru genişleme
projesi için 16 Haziran 2004 tarihinde İtalyan mimar Renzo Piano seçildi.
Projesi uygulamaya konulan Piano, daha büyük bir plan önerisi getiren ve geçen
yıl uygulaması iptal edilen Rem Koolhaas/OMA'nın yerini alacak.
Müzenin mütevelli heyetinin
oluşturduğu mimarlık seçim komitesi tarafından altı aylık bir süreç
sonunda Piano'nun seçilmesindeki en büyük faktör, müze yönetiminin söylediklerine
göre; müzenin caddeden nasıl göründüğünden çok müzenin içindeki sanatı
göstermeyi vurgulamış olması.
Sanat ve sanatçı üzerinde, yenilenmiş bir yoğun ilgiye ve müzenin tanıtımına
dikkati çeken Jan Rothschild, müze hakkındaki düşüncelerini "Komite
bizim bir hedefe ihtiyacımız olmadığını farketti; biz sadece büyük
galeriler istiyoruz." sözleriyle ifade etti.
Geçen yıl müzenin yönetimine giren müze müdürü Adam D. Weinbert,
Renzo Piano'nun tasarımlarında, sanat ürünü ve izleyici arasındaki ilişkiyi
büyütmeyi teşvik eden küçük ayrıntılarla, mekanları muhteşem hale
getirdiğini vurguladı.
Projede tasarım ve bütçe tam olarak kesinleşmese de, müze yönetimi,
Piano'nun galeri mekanlarını genişletme ve geliştirmede görev alacağını
ve çevredeki tarihi konutlara zarar vermeden ama onları da kullanarak tasarımını
gerçekleştireceğini bildirdi.
Müze yönetiminden bir kişi,
iki yıl önce önerisini getiren Koolhaas'ın, 200 Milyon Dolarlık bir bütçe
önerdiği için 18 ay önce projesinin reddedilmesinde Koolhaas'ın suçu olmadığını
savundu. Koolhaas'ın ne yaptığının sorulduğu, ancak müze vizyonunun zaman
içinde değişmesi ve aksaklıkların bundan kaynaklandığını aktardı.
Yakın zamanda gerçekleşen Koolhaas/OMA'nın hırslı planının daha hafif
ve ekonomik olan Piano'nun tasarımıyla yer değiştirmesi örneğine bakıldığında
Whitney'deki Koolhaas - Piano değişimi, hemen hemen Los Angeles Sanat Müzesi'ndeki
senaryonun bir tekrarı gibi duruyor.
Architectural Record - Sam Lubell
Çeviren: Rabia Alga - Arkitera
|