Gündem

Mimari Fotoğrafçılık

Tarih: Aralık 2006 Editör: Sinem Çetintürk
Roland Halbe ile Söyleşi


Fotoğraflar: Roland Halbe - www.rolandhalbe.de

Sinem Çetintürk: Profesyonel kariyerinize nasıl başladınız?

Roland Halbe: İtalya’da özel bir üniversitede (Istituto Europeo di Design) reklam fotoğrafçılığı eğitimi aldım. 

SÇ: Mimari fotoğrafçılıkla ilgilenmeye nasıl başladınız?

RH: İlk profesyonel çalışmamı uluslararası bir cam üretim firmasıyla gerçekleştirmiştim.

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı, fotoğrafçının yorumuyla yapının bir belge haline dönüştürülmesidir. Fotoğrafçının ışığı kullanımı, farklı perspektif açılarıyla yapıya kimi zaman tamamen yeni bir görünüş kazandırılabiliyor. Bununla ilgili yorumlarınız nelerdir? Siz mimari mekanı nasıl yorumluyorsunuz?

RH: Amaç mimariyi diğerlerine açıklamak, mimarinin duygusunu diğerlerine yansıtmak.

SÇ: Mekanı ele aldığınız zaman sizin için o mekan içinde yaşayan insanların mı, mekanı tasarlayan mimarın mı yoksa kendi yorumunuz mu projelerinizde önem taşıyor? Siz mekanı nasıl ele alıyorsunuz?

RH: Ben fotoğraflarıma kendi yaşamımı vermek isterim. Dinamik, kusursuz kompozisyon ve eğer belgeleme içinse insan olmamalı.



SÇ: Mimarlar için binalarının fotoğrafı çok önemlidir. Düşüncelerinizdeki kavramsal içeriğin gerçeğe dönüşüyor ve bu fotoğraf sayesinde belgeleniyor. Fotoğraf bu yapının tüm dünya tarafından tanınmasını sağlıyor. Bu nokta da fotoğrafçının mimarla ilişkisinden bahsedebilir misiniz?

RH: İdeal olarak mimar bana projesini gösterir ve açıklar. Ben işime başlamadan önce açıkça konuşuruz. Sonrasını benim yaratıcılığıma bırakır.

SÇ:  Çalışmalarınızda mimarın talepleri yönlendirici oluyor mu?

RH: Her ikisi de projeye göre değişiklik gösterir.

SÇ: Sürekli çalıştığınız belli mimarlar var mı? İsim verebilir misiniz?

RH: Zaha Hadid, Morphosis, Rafael Moneo, Auer + Weber gibi birkaç isim verebilirim.

SÇ:  Çalışmalarınızı belli bir stili var diyebilir misiniz? Bunu nasl tanımlarsınız? Çalışma yönteminizden bahsedebilir misiniz?

RH: Duygusal kusursuzluk. Profesyonel olarak %100 adanmışlık.

SÇ: Bir proje için ne kadar zaman ayırmak gerekiyor?

RH: Bu süre bir güden beş güne kadar değişebiliyor. Ortalama her iş için iki gün diyebiliriz.

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı özel teknik araçlar kullanmayı gerektiriyor mu?

RH: Geniş formatlı 6/9 cm’e 4/5 inçlik, alan kamerası 

SÇ: İlk profesyonel işinizi hatırlıyor musunuz? Kiminle çalışmıştınız ve işi nasıl almıştınız?

RH: Okul çalışmalarım sırasında Sardinya Adası’nda bir petrol rafinerisinin sanayi fotoğraflarını çekmiştim.

SÇ: Mimarlarla ilk nasıl ilişki kurdunuz?

RH: db deutsche bauzeitung isimli Alman mimarlık dergisiyle yaptığım eski işler sırasında derginin baş editörü Wilfried Dechau beni Stuttgartlı mimarlar ile tanıştırdı. Benim müşteri olarak çalıştığım ilk mimarlar Kauffmann, Theilig and Partners – 1991 yılından bu yana müşterilerim arasındadır.

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı dışında profesyonerl olarak çalıştığınız farklı kategoriler var mı?

RH: Stüdyo çekimleri, moda, günlük yaşam

SÇ:  En çok hangilerini seviyorsunuz?

RH: Peyzaj ve kent fotoğrafları

Ronald Halbe Hakkında
1963 doğumlu Roland Halbe, 1988 yılından beri serbest mimari fotoğraf sanatçılığı yapmaktadır. Meslek hayatına Stuttgard’daki Amrei Heyne’da başlayan Halbe uluslararası mimarlar, editörler, dergiler, şirketler ve reklam ajansları tarafından kabul görmekte ve halen önemli mimari dergilerle işbirliğine devam etmektedir.

Aynı zamanda 1995 yılında hizmete geçen Artur Architekturbuilder Gmbh (Avrupa’nın en büyük fotoğraj ajansı) nin de kurucu ortağıdır.


Mimari Fotoğrafçılık
Mimari Fotoğrafçılık
Gündem Arşivi
Dönem için hazırlanan gündemlerin listesi aşağıdadır. Ayrıntılarına ulaşmak istediğiniz gündem başlığını listeden seçiniz.