Gündem

Mimari Fotoğrafçılık

Tarih: Aralık 2006 Editör: Sinem Çetintürk
Branislav Kropilak ile Söyleşi


Fotoğraflar: Branislav Kropilak

Sinem Çetintürk: Profesyonel kariyerinize nasıl başladınız?

Branislav Kropilak: Önceki işimden istifa ettikten hemen sonra başladım.

SÇ: Mimari fotoğrafçılıkla ilgilenmeye nasıl başladınız?

BK: Mimari ve mekanlar her zaman benim sanatsal çalışmalarımın da temel konusu olmuştur. Bu nedenle mimari çalışmaları çekmek bana oldukça doğal geliyor.

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı, fotoğrafçının yorumuyla yapının bir belge haline dönüştürülmesidir. Fotoğrafçının ışığı kullanımı, farklı perspektif açılarıyla yapıya kimi zaman tamamen yeni bir görünüş kazandırılabiliyor. Bununla ilgili yorumlarınız nelerdir? Siz mimari mekanı nasıl yorumluyorsunuz?

BK: Bu soru projenin tüm konseptiyle ilişkili. Aynı zamanda müşteri nasıl görüntüler istediğini bilmeli. Sonrasında her iyi fotoğrafçının sonuçta ondan beklenen kendine ait bir stili vardır. Benim kişisel fikrim ben her zaman orjinallik ve müşterinin memnuniyetinden yanayım.

SÇ: Mekanı ele aldığınız zaman sizin için o mekan içinde yaşayan insanların mı, mkanı tasarlayan mimarın mı yoksa kendi yorumunuz mu projelerinizde önem taşıyor? Siz mekanı nasıl ele alıyorsunuz?

BK: Ben elbette binanın konseptini yakalama çalışırken kendi yoruma da önem veriyorum.



SÇ: Mimarlar için binalarının fotoğrafı çok önemlidir. Düşüncelerinizdeki kavramsal içeriğin gerçeğe dönüşüyor ve bu fotoğraf sayesinde belgeleniyor. Fotoğraf bu yapının tüm dünya tarafından tanınmasını sağlıyor. Bu nokta da fotoğrafçının mimarla ilişkisinden bahsedebilir misiniz?

BK: Her insan farklıdır. Her iş kendi içerisinde ve çalışma akışına göre değişiklikler gösterir. Bazı mimarlar size en başından güvenirler ve tüm konsepti size bırakırlar, bazıları ise en ufak detayı bile gözden geçirirler. 

SÇ: Çalışmalarınızda mimarın talepleri yönlendirici oluyor mu?

BK: Ben potansiyel müşterilerimin de tanıdığı kendi stilimi yansıtmayı seviyorum ancak mimar baş yazar olursa çalışma da söz sahibi olmak ister, bu durumda da ona saygı duyarım. 

SÇ: Sürekli çalıştığınız belli mimarlar var mı? İsim verebilir misiniz?

BK: Şu anda uzun dönemli kontratlarım yok. Farklı yerlerden dönemsel işler alıyorum. 

SÇ: Çalışmalarınızı belli bir stili var diyebilir misiniz? Bunu nasl tanımlarsınız? Çalışma yönetminizden bahsedebilir misiniz?

BK: Etkileyici ama temiz ve kusursuz. Ben çalışma sürecindeki her şeyde özenli olmaya çalışıyorum.

SÇ: Bir proje için ne kadar zaman ayırmak gerekiyor?

BK: Aslında bu tamamen işin büyüklüğüne ve teslim tarihine bağlı. Ancak örneğin hava bazen önemli bir zaman faktörü haline gelebiliyor. Bazı durumlarda ve birazda şans ile belki bir gün tüm çekimleri yapabiliyorsunuz. Ancak imajların hazırlanması ve çıktı almak için birkaç güne daha ihtiyaç oluyor. Eğer bir işin iyi yapılması gerekiyorsa, sabırlı çok önemlidir. 

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı özel teknik araçlar kullanmayı gerektiriyor mu?

BK: Bugünün dijital teknolojisi ile teknik donanım kişisel tercihlere dayalı olmaya başladı. Ancak ben yinede geniş formatlı makinelerin bu işte avantaj sağladığını düşünüyorum. 

SÇ: İlk profesyonel işinizi hatırlıyor musunuz? Kiminle çalışmıştınız ve işi nasıl almıştınız?

BK: Eski kız arkadaşım mimarlık öğrencisiydi ve profesyonel yaşama atıldığı zaman bana bazı işler getirdi ve kendi iletişim içinde olduğu insanları bana yönlendirdi. 

SÇ: Mimari fotoğrafçılığı dışında profesyonel olarak çalıştığınız farklı kategoriler var mı?

BK: Yukarıda da sözünü ettiğim gibi, ben aynı zamanda snat fotoğrafları da çekiyorum ve kişilere ve galerilere sınırlı baskıların satışlarını yapıyorum. Kendini sanat ile ifade etmek ve işte tamamen özgürlüğü yakalamak benim hiçbir zaman vazgeçemeyeceğim bir şey olacak.

Branislav Kropilak Hakkında
Serbest olarak çalışmalarına devam eden Kropilak, Slovakya Bratislava’daki Özel Güzel Sanatlar Akademisi’nden mezun olduktan sonra Prag Dijital Fotoğrafçılık Enstitüsünü başarıyla bitirdi.

Fotoğrafları ve portfolyosu TASCHEN 100 favori websiteleri, Inertia’ Virtual Culture veya WWD gibi yayınlarda yer aldı.

2005 yılında Çek güzel sanatlar fotoğrafçılık yarışmasında jüri özel ödülüne layık görüldü. (FRAME 005)

Sekiz yıldır ise BBDO, McCann-Erickson, Saatchi&Saatchi , 1M new media agency, Prag ve Bratislava’daki Gratex International gibi pekçok prestijli ajanslarda sanat yönetmeni ve fotoğrafçı olarak çalışıyor.


Mimari Fotoğrafçılık
Mimari Fotoğrafçılık
Gündem Arşivi
Dönem için hazırlanan gündemlerin listesi aşağıdadır. Ayrıntılarına ulaşmak istediğiniz gündem başlığını listeden seçiniz.