Haberler

Bir Keşif Olarak Tercüme

Tarih: 22 Şubat 2007 Kaynak: Domus Yazan: Lucy Bullivant Çeviren: Melis Göker Editör: Joseph Grima, Karen Marta

Bridging Kahvesi

Meksikalı mimar Fernando Romero için yenilik geleneksel formların ve tekniklerin yorumlanması anlamına geliyor.

Meksika’nın en verimli genç mimarlarından biri olan Fernando Romero için “günümüzde verilen mücadele, yereli unutmadan dünyayı bütün olarak algılayabilme mücadelesi.” Bundan dolayı da ilk referans aldığı isim, yerel kaynaklar tarafından sentezlenen içiçe geçmiş kültürlerin hızla yayıldığını düşünen ve buna “dönüşen gelenekler” ismini veren Luis Barragán. Romero, beş yıl boyunca OMA ve Jean Nouvel’ın da içerisinde yer aldığı çeşitli mimarlarla çalıştıktan sonra 1999’da LCM (Meksika Laboratuvarı)’yi kurdu. LCM yerel projeler üzerinde çalışırken yine Romero tarafından kurulan LAR(Mimarlık Laboratuvarı), araştırma, yayıncılık, yarışmalar ve mimari deneyler gibi alanlarda faaliyetlerini sürdürüyor.

Romero şu anda eş zamanlı bir dizi farklı etkinlik geliştiriyor. Bir müteahhitin hızla büyümesi Meksiko City’nin genç mimarlarına, özellikle konut sektöründe gelişme imkanı tanıdı. Fakat Romero’ya göre bir ofisin bu derece hızlı büyümesi üretimle ilgili bazı sıkıntılar yaratabilir. Romero, 1995’te Iberoamericana Üniversitesi’nde tezini hazırlarken başlayan bu gelişme konut komisyonlarının uygulama aşamasında “çeşitli mekansal özellikler barındıran sürekli bir araştırma projesi” haline geldi. Romano, Portekizli şair Pessoa için tasarladığı projesinde dört farklı yazınsal karakteri yorumlayarak adeta seslerini projesine işledi.


Bridging Kahvesi

Romero: “Evler, kişinin algılayışına göre hem en basit hem de en komplike projeler olabilirler. Benim için en zorlayıcı tasarım denemelerinden biriydi” diye aktarıyor. Ticari mekanlara göre daha fazla hareket özgürlüğü sağlayan bir alan olduğu için bu proje onun ilgisini çekti ve öncelikle organik formları irdelemeye başladı. Meksika’da uygun tasarım işleri yaparak yerel bina düzenlemelerini esnek bir şekilde hayata geçirme şansı var. Böylelikle bireye özgü tasarlanmış binaların biometrik ve geometrik ruhları algılanabiliyor. Romero iskeletle veya yüksek teknolojiyle ilgilenmiyor.

“Modernizmin özellikleri arasında estetik var fakat boşluk yok.” Organik formlar uzun zamandır Romero’nun tasarımlarının ana eksenini oluşturuyor. Romero, 1997’de Gabriel Orozco için bir yazlık ev tasarlamaya başladığında projesinin çamurdan yüzlerce hipotetik maketini yaptı. Son yaptığı tasarım asla inşa edilmedi fakat 2 yıl sonra Romero, bir ev için süreklilik arz eden salyangoz kabuğuna benzeyen organik bir strüktürün nasıl gerçekleştirilebileceğini farketti. Meksiko City’de Orta Çağ’dan kalma bir villaya, villa sahibinin çocukları için bir oyun odası eki yapılacaktı. Tasarımda bir merdiven bahçeden çıkıp kabuğun içindeki mekanda sonlanıyor, doğal ışık çatıyı yırtarak etrafa yayılıyor.

Strüktür oluşturulurken nispeten ucuz lazer kesim çelik kirişler, yerel zanaat teknikleri gibi yüksek teknoloji yapım teknikleri kullanılıyor. Elle zımparalamak ve cilalamak kabuğun geometrik girintilerine ve eğimlerine bir düzgünlük katıyor, gizemli, hermetik beyaz kütleyle ev arasındaki bağlantıyı vurguluyor. Aynı yıl içinde Romero, erken domestik binalarından birini daha, Ixpera Plaj Evi’ni tasarladı. İlkel bir mağara gibi bu tasarım da sanki gerçekte olması gerekenden fazla büyümüş gibi bir izlenim yaratıyor. Pasific kıyısının köşesinde yer alan evin yaşama mekanı okyanusa açılan bir niş oluşturuyor. Ayrıca bu birim dokuz adet yatak odasına açılan ana noktayı oluşturuyor.


S Villası

Meksika’ya özgü bir plaj evi olan bu yapı, “palapa”, geleneksel bir tarzda inşa edildi. Yüksek bir palmiye yaprağından meydana gelen çatıyı, ahşap kolonlar taşıyor. Böylelikle iç mekan denizden gelen esintilerle havalandırılabiliyor. Ortak yaşama mekanı, sürekli, açık bir mekan. Bu mekan ağıza benzeyen, denize dönük, 22 metre genişliğindeki açıklıkta bulunan suyla ilişki içerisinde. Bu ayrıcalıklı deniz manzarası ve planlamadaki akışkan çizgiler iç mekanın karakterini hem ortaklaşa hem de özel, kişisel kılıyor. Şu anda inşa halinde olan, Meksiko City’nin Chapultepec Parkı’nın kenarındaki S Villası ise yarı organik, kesitleri bir ağacın dallarını anımsatan, çelik bir strüktür. Bütün yükünü toprağa veren klasik evlerin aksine Romero burada yavaşça eğimlenen arazide, yaşama mekanlarının konumlandığı bölümde binanın ayak izlerini bırakmak istemiş.

Villanın bütün daha ufak, özel alanları bu ortak yaşama alanından yay şeklinde dağılıyor, strüktürün yatay dinamikliğinin estetikliğini vurguluyor. Yaşama mekanının çevresini saran dal şeklindeki çıkmalarını destekleyebilmek için derin ve geniş temeller kazılması gerekmiş. Yer altında bu strüktürel kökler sert, betonarme, tabanı oyan bir grup labirentvari oda oluşturuyor. Evin topografyası ve programı arasındaki ilişki, korunaklı mekanların oluşturulmasını sağlıyor, güneydeki pencere bahçeye, çatıdaki teras ise bahçeye ve ilerideki parka bakıyor.

Avangardın tamamıyle hümanistik karakterli tasarım anlayışı, yerel zanaatlar ve malzemeler sayesinde S Villası Romero’nun bugüne dek yaptığı en iyi geleneksel tasarımlarından biri. Doğal şartlara eklemlenen sistematik bir strüktürel anlayış, Mimarlık Parkı’nda yer alan ve Çinli sanatçı Ai Weiwei tarafındna Jinhua Belediyesi ve Herzog & de Meuron’la ortaklaşa tasarlanan pavyonlardan biri olan Bridging Kahvesi’nin (2006) arka planını olşturan konseptte mevcut. Michael Maltzan ve Herzog & de Meuron’un pavyonları arasında nehire bakan bir seyir terası bulunuyor. Tasarım köprüyle kahveyi tek bir betonarme strüktür altında birleştiriyor ve geleneksel Çin bahçesinin bütün özelliklerini taşıyacak şekilde bir düzenleme oluşturuluyor. Geleneksel çay içme alışkanlığı bağımsız platformlarla ve izole mekanlarla yaratılıyor. Bu platformların bazıları aileler içinken bazıları da gençler için tasarlandı.

Romero: “Platformlar, birbirinden bağımısız, farklı hücrelerin birleştiği alanlardaki havuzlar arasındaki strüktürel çatıyı oluşturuyor” diye açıklıyor. Meksika gibi Çin’de de özellikle yönetimin daha az sıkı olduğu bölgelerde yoğun bir düşük tenolojili inşa süreci yaşanıyor. Köprüyü inşa ederken kullanılan teknikler, işçiler tarafından Romero’nun daha eski, ufak ölçekli yapılarında kullanılan tekniğin aynısı. Köprü, hem fiziksel bir strüktür hem de güçlü bir bağlantı metaforu. Bu Romero’nun ürünlerinde de tekrarlanan bir olgu. Romero’nun yaptığı işlerde conseptin en güçlü olduğu tasarım, Meksika ve Amerika Birleşik Devletleri’ni bağlayan, içinde seyahat edenlerin gezebileceği bir göçmen müzesinin de yer aldığı köprü tasarımıdır.

Köprü önerisi iki ülke arasında yer alacak ilk kültürel mekan olabilirdi. 2000 yılında, iki ülkenin, aralarındaki ilişkilerin nasıl olacağını da içeren yeni anlaşmalar imzaladığı yıl tasarlanan köprü iki ülkede de eşit bir hacme sahip olacak bir strüktür şekilde tasarlandı. Köprü, Meksika’nın cğrafi olarak gerçek limanı olan Rio Bravo’nun ortasından eğimli bir şekilde başlayacaktı. Fakat 9/11’le beraber terörizm Amerika’daki politik mücadelelerin odak noktası haline geldiğinden beri köprü, metoforik bir proje olarak rafa kaldırıldı.

Fakat Romero’nun hala uluslararası ayrımcılıkların olmasının, LCM’nin yakında yayınlanacak olan kitabı “Hiper Sınırlar 2050”de bu komplike kavramlarla ilgili çeşitli açılımlar sunacağını düşünüyor. Daha önce yayınlanmış olan ZMVM (Zona Metropolitana del Valle de México) adlı kitap Meksika’daki şehir hayatının mücadelesini, yaşanılan güçlükleri graki bir dil de kullanarak anlatıyor. “Hiper Sınırlar” projesi ise sınırların etkilerini ve ekonomilerini, politikalarını, sağlık sorunlarını, gelişimlerini, çevresel ve kentsel ilişkilerini ve eğitim sorunlarını irdeliyor. Bu projeyi uzaktan izleyen Romero hem mimarlık hem de kentsel dönüşümcü kimliğini kullanıyor.


Soumaya Müzesi

Soumaya Müzesi
Meksika Şehri’ndeki Soumaya Müzesi, Meksika’nın en önemli özel kolleksiyonlarından birini sergiliyor. Plaza Loreto’da geçici olarak sergilenen eserler arasında büyük heykeltraş Auguste Rodin’in Fransa dışında bulunan en geniş kolleksiyonu da bulunuyor. Bunun yanında Meksika’nın koloni döneminden kalma çeşitli objeler ve yine bu döneme ait birçok portre çalışması da burada sergileniyor. Soumaya Müzesi’nin mevcut etkinlikleri ve kolleksiyonu için hatırı sayılır bir genişleme sağlayacak yeni bir merkez projesi Romero’ya verildi. Toplam yüzey genişliği 15.000 m² olacak olan yeni binada sadece sergi birimleri değil aynı zamanda bir oditoryum, konferans salonu, kütüphane, ofis birimleri, yeraltı otoparkı ve kiralanabilecek birimler de bulunuyor. Sergi mekanlarının yanı sıra yeni müzede çeşitli, geçici, temalı sergilere de ev sahipliği yapabilmesi için esnek tasarlanmış kat planları bulunuyor. Müzenin parlak, mantara benzeyen kulesi yayalara açık eğimli bir platformdan yükseliyor. Kolleksiyondaki birçok eser gerçekten de eşsiz ve günışığından korunmaları gerekiyor. Binanın oyulmuş kabuğu buzlu camla kaplanarak güneşin zarar verici ışınlarını kolleksiyondan uzak tutuyor.

S Villası
Meksika Şehri’ndeki bu tek aile için tasarlanmış evin kesiti aynı bir ağaca benziyor. Kökler, geniş çelik kirişler, yeraltında derinlere uzanıyor ve yeraltına, en az evin yer üstünde oluşturduğu kadar geniş bir alan kaplıyorlar. Servis ve depolama birimleri bu alanda bulunuyor. Binanın en dar kısmında, binanın gövdesinde, yaşama mekanı bulunuyor. Bu birim, binanın hem en kamusal birimi hem de yerle temas eden tek birim. Geniş cam paneller yaşama mekanı ve bahçe arasında bozulmamış, kesintiye uğramamış bir süreklilik hissi yaratıyor. Binanın girişi, binaya yaklaşırken kolonların ve binanın heykelimsi formunun verdiği etkiyi vurgulayabilmek için binayı çevreleyen bahçe seviyesine gömülü durumda. Binada gezen ziyaretçi binanın çatısına ve çatıda izole edilerek bahçeye ve ilerideki parka bakan bir terasa ulaşıyor. Binanın uzatılmış formu, binanın maksimum yüksekliğini 9 metreyle sınırlayan bazı yerel inşa kanunlarındaki kısıtlamalardan kaynaklanıyor. Mimara göre, her şeye rağmen bu denli dar bir binanın tasarlanabilmesi ancak Meksika gibi bir ülkede mümkün olabilirdi. Çünkü Meksika’da kalifiye inşaat işçileri oldukça ucuz ve imar kanunları oldukça esnek.
Takvim
<<Haziran 2011>>
Pzt Sal Çar Per Cum Cmt Paz
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Haber Bölümleri
Haber Kategorileri
Yayınlanan haberlere günlük olarak yukarıdaki takvimden, haberlerin kategorilerine ise aşağıdaki listeden ulaşabilirsiniz.