Haberler

New York’ta, Çağdaş Sanatlar Merkezi P.S.1’in Giriş Avlusunda Fasulye Yetiştiriliyor

Tarih: 31 Mart 2008 Kaynak: World Architecture News Derleyen: Özlem Bahadır Kebabcı

MoMA- Modern Sanatlar Müzesi ve P.S.1- Çağdaş Sanat Merkezi tarafından düzenlenen 9.MoMA / P.S.1 Genç Mimarlar Programı kapsamında uygulanmak üzere seçilen proje, bu yıl, WORK Architects’in PF1 – Kamusal Tarla 1 (Public Farm 1) projesi oldu. Programın amacı, belirlenmiş alan için mimari çözümler oluşturmak ve bu yolla mimaride genç yeteneklerin ortaya çıkmasını sağlamak.

Bu yıl, kapalı usülle seçilmiş 5 finalist, P.S.1’in geniş giriş avlusu için, bu işe tahsis edilmiş 70.000 Dolar’lık bütçeyle bir kentsel peyzaj düzenlemesi sunmak üzere davet edildi. Projenin ihtiyaç programı, gölge, su, oturma elemanları ve bar alanları olarak belirlendi.

P.S.1, kuruluşundan bu yana, sanatta, müzikte ve mimaride en yeni ve en önemli deneyimleri bir araya getiriyor ve en iyi yaz eğlencelerini düzenliyor. Bu doğrultuda, yarışmada yaz mevsiminde uygulanmak üzere seçilen projeler, gölge, oturma alanları, su vb. ihtiyaçları karşılarken, aynı zamanda P.S.1’in avlusunu yaz eğlenceleri-etkinlikleri için mekansal olarak da düzenliyorlar. Bu doğrultuda, 2008 “Warm Up” müzik serileri için interaktif bir ortam oluşturarak hizmet vermesi hedeflenen PF1- Kamusal Tarla 1 Projesi’ni, 20 Haziran 2008 tarihinden itibaren, P.S.1’in dış avlusunda görmek mümkün.



PF1- KAMUSAL TARLA 1, Workac
PF1 projesi, P.S.1’in avlusuna inmiş bir uçan halı görüntüsünü çağrıştıran bir kentsel tarla konsepti. En üst yüzeyinin, çeşitli sebze ve bitkilerle dolu bir tarla olması planlanan strüktür, geniş mukavva tüplerden yapılmış.

WORK Architects’in kurucuları, Amale Andraos ve Dan Wood, hazırladıkları projeyi, eğlenceyi ve yaşadığımız dünyayı yeniden keşfetmeyi birleştiren mimari ve kentsel bir bildiri olarak tanımlıyorlar.

Dışarısı ve içerisi arasında interaktif bir köprü görevi görmesi beklenen PF1, P.S.1.’deki kullanımından sonra rahatlıkla geri dönüştürülebilecek, ucuz malzemelerden yapılmış, yaşayan bir strüktür.

Strüktür aynı zamanda, P.S.1’in köşeli beton binası ve çakıl döşeli avlusuyla kontrast oluşturan renkli ve değişken bir yüzey oluşturuyor.

PF1, normalde bir tarlada zemin düzleminde yer alanların yukarıya kaldırılması yoluyla oluşturulmuş ve yukarıya kaldırılan tarlanın aynı zamanda dev bir güneşlik görevi görmesi planlanmış. Ekim yapılacak alanın, cıvata ile birbirine tutturulmuş 7’li gruplar halinde basit mukavva tüpler olması öngörülmüş –bazı tüplerin çapı 10 cm genişliğinde ölçülendirilmiş. Merkezdeki bir tüp, ses ekipmanı vb. ilave ihtiyaçlar için boş bırakılmış, çevresindeki diğer 6 tüpte ekim yapılmış.



Sonuçta, PF1’in toplumsal etkileşim için dinamik, canlı bir ortam oluşturulması hedeflenmiş. Ayrıca mukavva tüplerin arasından süzülen günışığı aracılığıyla strüktürün alt kısmının da yukarıdan ışık alabilmesi sağlanmış. Işığın farklı şekillerde ortama katılması, bu yılın enstalasyonlarında sıklıkla kullanılan bir tema, fakat WORKac, PF1 projesiyle bu konudaki çıtayı gerçekten yükseltmiş.

MoMA Modern Sanatlar Müzesi, Mimarlık ve Tasarım Departmanı şef küratör Barry Bergdoll , PF1’i Rem Koolhas’ın “Delirious New York”undan 30 yıl sonra, şehrin karmaşık işlevlerine yönelik etkili, güçlü bir bildiri olarak tanımlıyor. Bergdoll, PF1 – Kamusal Tarla projesi aracılığıyla üretken bahçenin sanat galerisiyle birleştiğini ve P.S.1 okul bahçesinin yeşil alan kazandığını belirtiyor.

P.S.1 yöneticisi Alanna Heiss ise P.S.1’de bir çiftliğin bu olağandışı ve çekici görsel versiyonuyla karşılaşmanın onu derinden etkilediğini ve kırsal geçmişini hatırlattığını belirterek ekliyor: “Güney Dakota’da bir çiftliğim var ve komşularım bu yaz yarışma sonuçlarını görmek için New York’a gelecek olmaktan dolayı çok heyecanlılar.”

Seçim Süreci
MoMA VE P.S.1 yeni tarzlar ya da yeni teknikler deneyen -yeni mezun ve piyasada çalışmakta olan- mimarları kapsayan yaklaşık 40 başvurudan finalistleri belirlemek üzere, küratörleri, akademisyenleri ve dergi editörlerini kapsayan mimarlık alanında uzman isimleri davet etti.

Adayları değerlendirdikten sonra Modern Sanatlar Müzesi yöneticisi Glenn D. Lowry, P.S.1 yöneticisi Alanna Heiss, Modern Sanatlar Müzesi, Mimarlık ve Tasarım Departmanı şef küratör Barry Bergdoll, Modern Sanatlar Müzesi Medya Departmanı şef kuratör Klaus Biesenbach, P.S.1 Operasyonlar ve Sergiler yöneticisi Antoine Guerrero ve Modern Sanatlar Müzesi Mimarlık ve Tasarım Departmanı kuratörü Andres Lepik’ten oluşan bir panelde önerilerini sunmak üzere 5 finalist davet edildi.

Düzenlediği mimari enstalasyon ve müzik serilerinin bu yıl, 11. yaz dönemine evsahipliği yapacak olan P.S.1’in ilk projesi, 1998’de Avustralyalı bir kollektif, Gelatin tarafından ortaya konmuş bir mimari enstalasyon idi. 1999’da, Philip Johnson’un DJ Pavyonu, P.S.1 ve MoMA’nın tarihi ilişkisini kutlamak üzere gerçekleştirildi. Genç Mimarlar Programı’nı kazanan diğer projeler ise, SHoP/Sharples Holden Pasquarelli (2000), ROY (2001), William E. Massie (2002), Tom Wiscombe / EMERGENT (2003), nARCHITECTS (2004), Xefirotarch (2005), OBRA (2006), ve Ball-Nogues (2007) oldu.

Work Architecture'a ilave olarak, Matter Architecture Practice (New York), MONAD Architects - Eric Goldemberg + Veronica Zalcberg (Miami), su11 architecture + design (New York), ve THEM/Lynch+Crembil (New York) yarışmanın diğer 4 finalisti. Projeler, MoMA’da, Louise Reinhardt Smith Galeri’de Mimarlık ve Tasarım Departmanı kuratörü Andres Lepik tarafından organize edilecek sergide 15 Temmuz – 20 Ekim 2008 tarihleri arasında görülebilir.

Work Architecture Hakkında
Amale Andraos ve Dan Wood, Work Architecture'ı 2002 yılında kurdu. WORKac, kurucuları Andraos ve Wood’un Avrupa’da, Orta Doğu’da ve Asya’da yaşamış ve çalışmış olması sebebiyle uluslarası temellere, sahip bir oluşum. Andraos ve Wood, program üzerinden formun araştırılması, incelenmesine inanıyor; araştırmalardan faydalanmanın, müşterilerle karşılıklı etkileşimin, fonksiyonel ihtiyaçları yeni ve beklenmeyen mekanlara, şekillere ve malzeme kombinasyonlarına dönüştürmek için güçlü, keskin bir merak duygusunun önemine işaret ediyorlar.

Wood, Cooper Union ve Ohio State’de eğitmen olarak, Andraos ise Harvard ve Pennsylvania Üniversiteleri’nde ziyaretçi eleştirmen olarak görev yaptı. Bugün birlikte, stüdyo ve seminer çalışmalarının yeşil konstrüksiyonda yeni formlar ve sürdürülebilir gelişimde dünya genelinde bir model olarak “eko-kent” hakkındaki araştırmalarda yoğunlaştığı Princeton’da eğitim veriyorlar. Bu araştırmalar,bugünlerde bir kitapta toparlanıyor. WORKac, 2005 yılında Amerikan Mimarlar Enstitüsü’nün Tasarım Ödülü’nü, 2006’da genç firmalar için “1.New York Yeni Uygulamalar” Portfolyo Ödülü’nü aldı. WORKac, aynı zamanda Architectural Record dergisinin “Tasarım Öncüleri” olarak ifade ettiği 10 uluslar arası ofisten biri.

Wood, slow food ve local food hareketi (Fast food kültürüne karşı 1986’da İtalya’da başlamış, gıda sektöründe yerel ve doğal üretimin desteklenmesini, yerel yemek kültürlerinin korunmasını amaç edinmiş bir harekettir. Sefertası hareketi adıyla Türkiye’de de kendine karşılık bulmuştur) ile ilgilendiklerini ve kendisinin bir çiftlikte büyüdüğünü belirtiyor. Dolayısıyla, Dan Wood için PF1 projesi, hem politik, hem de kişisel anlam taşıyor

PF1, kamusal alanın, boş vakitlerin geçirilebileceği uygun alanlar olmanın yanısıra, üretken ve işlevsel mekanlar olarak, hem tarla hem de pazaryeri -hem üretim, hem satış yeri- olarak da topluma hizmet verebileceğini gösteriyor.

Bu yılın projesi olarak P.S.1’in avlusunda yaz boyunca yer alacak olan PF1, aynı zamanda doğal gıda üretmek için yerel imkanlar yaratmanın önemine dair toplumu eğitmeye de hizmet ediyor.

Takvim
<<Haziran 2011>>
Pzt Sal Çar Per Cum Cmt Paz
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Haber Bölümleri
Haber Kategorileri
Yayınlanan haberlere günlük olarak yukarıdaki takvimden, haberlerin kategorilerine ise aşağıdaki listeden ulaşabilirsiniz.