Haberler

Ahi Çelebi Cami'sinin çilesi bitiyor...

Tarih: 9 Mayıs 2011 Kaynak: İstanbul Büyükşehir Belediyesi
Evliya Çelebi'nin seyahatine başlamasına vesile olan mübarek rüyayı gördüğü Ahi Çelebi Cami'sinin çevre düzenlemesinin ve sel baskınlarına son verecek drenaj çalışmasının yılsonunda tamamlanacağını açıklayan Başkan Topbaş, tarihi eserlerin ihyasına özel önem verdiklerini kaydetti.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir ile birlikte Eminönü'ndeki Ahi Çelebi Cami Yakın Çevresi ve Kıyı Düzenleme Projesi'ni yerinde inceleyecek, basın mensuplarını bilgilendirdi. Bilgilendirme toplantısında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Abdurrahman Uçak da hazır bulundu.

Tarihi eserler hummalı bir çalışmayla ihya ediliyor
Toplantıda konuşan Başkan Kadir Topbaş, İstanbul'un 3 büyük imparatorluğa başkentlik yapmış, dünyayı 2 bin 700 yıl yöneten bir şehir olduğunu belirterek, 8 bin 500 yıllık yerleşim tarihine sahip İstanbul'da Altınşehir Mağaraları'nda da 15 bin yıl öncesinden izlerin bulunduğunu söyledi. Kıtaların ve medeniyetlerin buluştuğu İstanbul'un bu muhteşem tarihi mirasının sorumluluğunu taşıdıklarını vurgulayan Başkan Topbaş, şöyle konuştu;

"Bu sorumlulukla değerlerimizi koruyarak gelecek kuşaklara aktarıyoruz. İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak biz, ayrıca Hükümetimiz, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Valiliğimiz, İl Özel İdaremiz, ilçe belediyelerimiz tarihi eserlerin restorasyonu için İstanbul ağırlıklı olmak üzere Türkiye genelinde hummalı bir çalışma yapıyor. Mazisi 1500'lü yıllara dayanan Ahi Çelebi Cami'nin restorasyonu bir hayırsever tarafından yapıldı ve bugünkü güzel haline geldi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak biz de daha önce defalarca sel baskınına uğrayan ve kayma riski taşıyan caminin kıyı ve çevre düzenlemesine başladık. Çalışmalar yılsonunda tamamlanacak."

Şefaatin ve seyahatin camisi...
"Evliya Çelebi'nin seyahatine başlamasına vesile olan rüyayı gördüğü çok önemli bir eser. Evliya Çelebi'nin ibadet ederken uyku ve uyanıklık arasında Resul'ü Ekrem Efendimizi görerek, ‘Şefaat Ya Rasulallah' diyeceği yerde dili sürçerek ‘Seyahat Ya Resullah' dediği ve Efendimizin duasını aldığı camidir burası" diyen Kadir Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü;

"Yani meşhur seyahatnamesine başladığı yerdir bu cami. Böyle bir caminin yakın çevresinin düzenlenmesi çok önemli. Hemen sahilde de turizm amaçlı çalışan tekneler var. Yurtdışından gelen insanların görüp geçtiği bu yerlerin bize yakışır hale gelmesi gerekiyor. Bu nedenle sahilde de bir düzenleme çalışması başlattık. Zaman içinde dolgular, yolların yükselmesi gibi sebeplerle maalesef Ahi Çelebi Cami yağmur sularının tehdidi altında kalmış durumda. Zaman zaman seller basmış ve cami onarımlardan sonra bile sular altında kalmış. Şimdi biz böyle güzel bir eserin bir daha böyle bir tehdidi yaşamaması için drenaj çalışması yapmaktayız. Böylece zemindeki yağmursuyu camiye ulaşmadan alınacak ve bu eseri artık seller basmayacak. Bunun altını özellikle çizmek istiyorum."

"Düzenlemeyle Türk misafirperverliği daha iyi yansıyacak"
Şu anda Ahi Çelebi Cami'nin yakın çevresindeki 25 bin metrekarelik bir alanın çevre düzenlemesini yaptıklarını, bunun 17 bin metrekaresini yeşil alan, 8 bin metrekaresini sert zeminli yürüme alanı olarak düzenlediklerini anlatan Başkan Kadir Topbaş, "Yüklenici firmaya başarılar diliyorum ve caminin alttan ısıtmasını yapacakları için de teşekkür ediyorum. Bu güzel bir hayır, Allah kabul etsin. Milletçe nerede bir eksik görürsek ecdadımızın yaptığı gibi oraya el uzatmak, katkı sunmak zorundayız. Bizden önceki nesilden devraldığımız bu şehri gelecek kuşaklara adam gibi yaşanır bir hale getirerek devretmek zorundayız" dedi.

Çalışma kapsamında sahil ve rıhtım düzenlemesi de yaptıklarına dikkat çeken Kadir Topbaş, bundan sonra burada çalışan teknelerin daha rahat hizmet verebileceğini, gelen turist ve yayaların sıkıntı çekmeyeceğini ifade eden Topbaş, "Bu bölgedeki kot farkları da kaldırılarak gördüğünüz gibi İstanbul'a yakışır bir çevre ve sahil düzenlemesi yapılacak. Bu inşaat kapsamında düzenli bir otopark da yapılarak İSPARK tarafından işletilecek. Bu bölge toparlanarak salaş görüntüden kurtarılacak. Vatandaşlarımız ve turistler buraya rahatlıkla gelip teknelere binerek İstanbul'u gezebilecek. Umuyorum ki tekne sahipleri de güzel bir rıhtımda müşterilerini ağırlamaktan memnuniyet duyacaklar. Teknelerin hizmet kalitesi de yükselecek. Bizim millet olarak dünyaya tanıtan misafirperverliğimiz buradan her yönüyle dünyaya yansıyacak" diye konuştu.

"Küçük Ayasofya'yı ibadete açmak bize nasip oldu"
Göreve gelir gelmez yaptıkları en önemli çalışmalardan birinin Küçük Ayasofya Cami'nin ihyası ve çevre düzenlemesini yaptıklarının altını çizen Başkan Topbaş, şunları kaydetti; "Küçük Ayasofya Cami'ni düzenleyerek ibadete açmak bize nasip oldu. Bundan dolayı da çok mutluyum. Diğer taraftan şimdi Unkapanı'ndaki Zeyrek Cami'nde çok ciddi bir restorasyon çalışması yapıyoruz. Bunlar simgesel değeri olar çok önemli yapılar. Buna benzer kayıp olmuş eserleri gün yüzüne çıkarmak, var olan değerleri düzenleyerek bu şehre yeniden hissettirmek amacındayız. Bu konuda destek veren ekibime ve Tarihi Yarımada'nın sorumluluğunu taşıyan Fatih Belediye Başkanımız Mustafa Demir Bey'e çok teşekkür ediyorum. Kurumsal taassup gözetmeksizin beraberce çok önemli hizmetlere imza atıyoruz."

İstanbul'da tarihin adım adım tekrar kendine geldiğini bunları yaptıkça gurur duyduklarını dile getiren Topbaş, bir taraftan şehrin ulaşım ve altyapı, sosyal donatı alanları sorunlarını çözerken ve İstanbul'u daha yaşanabilir hale getirirken, diğer taraftan ecdattan miras olarak kalmış böyle tarihi eserleri ileriye taşıma sorumluluğunu üzerine aldıklarını söyledi. Bu tür eserlerin milletimizin kıymetini ortaya koyduğuna işaret eden Topbaş, konuşmasını şöyle tamamladı;

"Ecdadımız insana ve esere çok saygı göstermiş"
"Ecdadımızı da hayırla yad ediyorum. Fetihten bu yana 558 yıl geçmesine rağmen birçok Roma ve Bizans eseri hala bu şehirde yaşıyor. Ecdadımız o devrin mantığına rağmen bu eserleri yok etmemiş, silip atmamış. Tarihe saygı göstererek çağ açıp çağ kapatmış. Tarihi eserlere çok saygı gösteren bir ecdadımız var. Ayasofya'yı ibadete açarken Cebrail figürünü silip atmamış, üstünü kapatarak camiye çevirmiş. Ben bunu Atina'da Akrapol Müzesi'nde de gördüm. Ecdadımız bu bölgeyi 450 yönetmesine rağmen, Akrapol'ü ibadethane olarak kullanmasına rağmen oradaki çıplak heykelleri yıkmamış. Bugün oradaki müzede var. Orada ecdadımızın büyüklüğünü, insana ve eserlere saygısını bir kez daha gördüm. Böyle bir ecdadın torunları olarak da bizler aynı saygınlıkla davranıyoruz. Bir taraftan İstanbul Surları'nı, Anemas Zindanları'nı restore ederken, diğer taraftan da kendi eserlerimizi onarıyoruz. Zaten geçmişten kalan bütün eserler bizim ve bu eserler çok büyük turist çekiyor, ekonomik girdi sağlıyor."

Takvim
27 28 29 30
Haber Bölümleri
Haber Kategorileri
Yayınlanan haberlere günlük olarak yukarıdaki takvimden, haberlerin kategorilerine ise aşağıdaki listeden ulaşabilirsiniz.