Mimarlar
Çay-Kahve Takımlarına Düşüncelerini Akıtıyor
Farklı dünyalara ait olmalarına rağmen eski Japon çay seromonisi ve
modern kahve seremonisinin ortak bir noktaları var: estetik. Çay-kahve hazırlama
ritueli ve mükemmel biçimlenmiş fincan deneyimin güzelliğini artırıyor.
Batı ve Doğu duyarlılığı, ünlü İtalyan tasarım firması Alessi'nin
başlattığı endüstriyel tasarım deneyimi ile bir araya geliyor.
Meydan okuma: Uluslararası mimarlardan günlük nesneler - çay ve kahve
seti- için yeni bir peyzaj yaratmalarını iste.
Sonuç: New York'daki Max Protech Galerisi'nin kuratörlüğünü yaptğı,
"Çay ve Kahve Kuleleri" adlı 22 mimarın hayalgücü olan gezici
sergi şu anda Bloomfield Tepeleri'nde Cranbrook Sanat Müzesi'nde .
Güncel sergi, köklerini İtalyan tasarımını dünyaya açan Alberto
Alessi tarafından 20 yıl önce yapılan cesur hareketten alıyor. Alberto
Alessi ve tasarımcı Alessandro Mendini 11 uluslararası mimara çağdaş kahve
ve çay servisini keşfetmek için meydan okudular.
"Geç 70'ler ve erken 80'lerde Alessi İtalyan eşya tasarımlarının
durgunlaştığını hissetti" diyor Cranbrook Sanat Müzesi'nin direktörü
Gregory Wittkopp, "Ona yeni bir hayat solutmak istedi". İlk sergi,
Alessi ve yüzlerce ev ürünü imal eden başka firmalarla işbirliği yapan
Amerikan mimar Michael Graves'i takdim etti.
Alessi ve Mendini şimdi deneylerini Amerika Birleşik Devletleri, Japonya,
Hollanda, İspanya, İtalya ve İngiltere gibi ülkelerden, yeni kuşaktan
mimarlarla tekrar yaptılar. Cranbrook sergisi için -şeker kabı, kremalık ve
tepsi ile tamamlanan- çay ve kahve takımları siyah bir duvarın önünde
onları parıldayan bir mücevher gibi sunan sergileme kutularının içinde gösteriliyor.
Titanyum, ısıya dayanıklı cam ve termoplastik reçine gibi malzemeler gümüş
ve porselen gibi geleneksel malzemelere eşlik ediyor.
Yaratıcı tasarımları görmenin yanı sıra bu serginin eğlenceli tarafının
diğer yarısı da mimarların çay takımlarını akıllıca biraraya
getirmelerini keşfetmek.
|
Yakın zamanda Cincinnati'de Rosenthal Çağdaş
Sanatlar Merkezi'nin tasarımını yapan Zaha Hadid, çay takımını
parlak, sıvı görünümlü gümüşten üç boyutlu bir puzzle şeklinde
tasarladı. |
|
Kaliforniyalı Greg Lynn dokulu, çok renkli
titanyum çiçeğini tasarlamak için bilgisayar destekli tasarımdan
faydalanmış. |
|
Budapeşte'den Dezso Ekler bütün üyelerinin
birbirine yaslandığı bir aile formunda gümüş bir takım tasarladı. |
|
Japonya'dan Sanaa firması gümüş bir kasenin
içinde parlak bir meyva sepeti yarattı. Her bir nefis parçasının bir
araya gelmesiyle ışıl ışıl bir yansıma üretti. |
|
Hollanda'dan Wiel Arets kulpsuz bir takım
tasarladı. Kırmızı, derin içleriyle uzun, kare silindirler, kremalık
ve şeker kabı daha az iç hacme sahip olmasına rağmen aynı derecede
uzun. |
|
Londra'dan Future Systems ekibi organik bir takım
tasarladı. Üflenmiş, ısıya dayanıklı, fasulye şeklindeki cam
nesneler tutarken güvenli olması için yeşil termoplastik reçine ile
donatılmış. Hepsi gümüş bir tepsiye istifleniyor. |
|
Avusturyalı mimarlık grubu Denton Corker
Marshall takımını, yeşil plastikten kulpları ile uzun, karanlık
kaplar yaratarak bir "mikro- gökdelen"e dönüştürdü. |
|
Japonya'dan Toyo Ito geleneksel Japon çay
seremonilerindeki eski köklerine dönmüş. Takımı gölün içindeki çakıl
taşları gibi, saf beyaz porselenden fincan ve kapları masanın üzerine
yayılmış. |
Yakın bir köşede 1935 yılında Cranbrook'un usta mimarı Eliel Saarinen
tarafından tasarlanmış gümüş kahve semaveri duruyor. Çağdaş görünüşü,
Alessi'nin mimarlara ev ile ilgili peyzajın geleceği üzerine tartmaya başlamaya
çağrısının doğru bir hareket olduğunu onaylıyor.
Diğer tasarımlar:
Dominique Perrault
|
Gary Chang
|
Jean Nouvel
|
Keri Guten Cohen - Detroit Free Press
Fotoğraflar: ©
Alessi
Çeviren: Beliz Özgür - Arkitera |