Koleksiyon ganimetleri
'Ara Güler Koleksiyonu Sebastiao Salgado' sergisinde
yer alan 18 yeni fotoğraftan bir tanesi de fotoğrafçının 1985 yılında
Mali'de dondurduğu bu kadraj.
Ara Güler'in koleksiyonundan derlenen Sebastiao
Salgado fotoğrafları bugünden itibaren Yapı Kredi Kültür Merkezi'nde.
Sergi, ünlü fotoğrafçının mini bir retrospektifi niteliğinde
Ara Güler'in arşivinde bulunan Sebastiao Salgado fotoğrafları, bugünden
itibaren 'Ara Güler Koleksiyonu Sebastiao Salgado' başlığı ile Yapı Kredi
Kültür Merkezi'nde. Sergi, daha önce açılan çeşitli usta fotoğrafçıların
Ara Güler'e hediye ettiği eserlerinden oluşan 'Sevgili Dostum Ara'ya'nın
devamı niteliğinde. Sergide, 'Sevgili Dostum Ara'ya'da yer alan 12 adet
Salgado fotoğrafına ek olarak, fotoğrafçının 18 fotoğrafı daha
bulunuyor.
'Ara Güler Koleksiyonu Sebastioa Salgado' sergisi, 'İşçiler', 'Toprak',
'Migrations, Humanity in Transition'ın (Göçler, Değişen İnsanlık) gibi anıtsal
projeleriyle efsaneleşen MAGNUM Fotoğraf Ajansı'nın eski üyesi Brezilyalı
fotoğrafçı Salgado'nun mini bir retrospektifi olarak da algılanabilir.
Salgado'nun mutsuz anı
Salgado'nun bazı fotoğrafları daha önce Pamukbank Fotoğraf Galerisi'nde
sergilenmişti. Bugün açılan sergideki 12 fotoğrafı da daha önce aynı mekânda
açılan 'Sevgili Dostum Araya' sergisinde görmüştük. Son yıllarda açılan
Henri-Cartier Bresson, Elliot Erwitt, Nikos Economopoulos, Kent Klich, Ken
Light, Antoine d'Agata, Paolo Pellegrin gibi ustaların sergileriyle Türkiye'de
fotoğrafın çıtası oldukça yükseldi. Gönlümüz tıpkı diğer sergiler
gibi kapsamlı bir Salgado sergisinden yana. Ustanın bir retrospektifinin en az
250 fotoğraftan oluştuğu düşünüldüğünde, şimdi açılan serginin onu
anlamak için çok da yeterli olmadığı ortaya çıkıyor.
Salgado böyle bir sergi için ne kadar gönüllü bilinmez. Çünkü Türkiye'yle
ilgili pek de hoş anıları yok. Yıllar önce, 'kendi istekleri dışında göç
eden mazlumları' anlattığı 'Migrations, Humanity in Transition' projesi için
yolu Türkiye'ye düştüğünde bir pazarcı Salgado'ya saldırmıştı. Ayrıca
bu projeyi Türkiye'de sergilemek isteyen bir kurum, Kültür Bakanlığı'nın
'Kürtler bu projede evsiz gösteriliyor' uyarısı üzerine sergiyi getirmekten
vazgeçmişti.
30 fotoğrafın sırrı
'Ara Güler'de 30 tane Salgado fotoğrafı ne arıyor?' sorusunun cevabı hayli
ilginç. İşin doğrusunu Ara Güler'den dinlemekte fayda var: "Seneler önceydi.
Paris'te, bir kahvede oturmuş, röportajcılık üzerine konuşurken birden
bana dönüp şöyle dedi: 'Bir değiş tokuş yapalım. Ben sana on tane fotoğraf
vereyim, sen de bana on tane fotoğraf ver.' Kaçırılmaz bir teklifti, derhal
kabul ettim. Aradan zaman geçti. Belki altı ay belki daha çok, aramızda bu
mevzu hiç açılmadı. Bir gün bu isteğini tekrarladı:
'Değiş tokuş yapalım.' Ben de 'O kadar çok istiyorsan, kitaplar sende var.
Kitaba bakıp oradan seç. İstanbul'a dönünce hemen gönderirim' dedim.
Kitaptan on tane seçeceğini söylüyordu. Ancak bakmaya başlayınca tereddütler
geçirdi. Ama birden bana dönüp 'On taneyle olmaz, daha çok seçmek
istiyorum.' dedi. 'Kaç tane istiyorsan seç' dedim. '20' dedi. Bir müddet daha
kitabı karıştırdıktan sonra ilave etti: 'Peki, 30'. Ve nihayet 30 fotoğrafımı
seçti. Rahatlamıştı. Sonra birden ayağı kalktı ve beni aşağı kata
indirdi. Orada kutular içinde baskıları vardı. 'Seç istediğini. Bu kutuların
içinde bir sürü baskı var' dedi. Bu oldukça zor bir işti. Onun dünyasını
fotoğraflardan bulmam gerekirdi. Hem de dünyanın muhtelif köşelerinden
koparılmış gerçek parçalar ile."
'Ara Güler Koleksiyonu Sebastiao Salgado' sergisi 14 Mart'ta kadar Yapı
Kredi Kültür Merkezi'nde.
Tel: 0212 252 47 00
'İşçiler'e Ara Güler'den sıkı destek
Ara Güler ile Salgado arasındaki bu sıra dışı dostluk sadece fotoğraf değişimiyle
sınırlı değil. Salgado, dünya fotoğrafına bomba gibi düşen 'İşçiler'
projesinin en önemli ayağını Ara Güler'in referansıyla gerçekleştirir.
Ara Güler, Salgado proje üzerinde çalışırken ona Bangladeş'in Çitagong
şehrindeki gemileri parçalayan işçileri fotoğraflamasını salık verir.
Salgado da Güler'e 'Tarif et gideyim' der.
Ancak Güler, Bangladeş'in kaotik politik durumudan dolayı Salgado'nun başına
bir şey gelmesinden korkar. Fakat kendi referanslarını kullanarak bir şekilde
Salgado'nun Çitagong bölgesinde rahat rahat çalışmasını sağlar.
Radikal
|