Tenin içindeki öyküler
Kiki
Smith, yitirdiği kedisinin kadavrasını bir gravürle ölümsüz kılmış.
Eserlerinde beden ve varlık arasındaki ilişkiye eğilen ressam ve heykeltıraş
Kiki Smith, 'Özgünbaskılar, Kitaplar ve Şeyler' sergisiyle MoMA Queens'te
Almanya doğumlu ABD'li heykeltıraş ve ressam Kiki Smith'in
'Özgünbaskılar, Kitaplar ve Şeyler' sergisi, Queens'teki 'geçici' mekânında
hizmet veren Modern Sanat Müzesi'nde (MoMAQNS) devam ediyor.
Eserlerinde başta kendi bedeni olmak üzere, insan anatomisinin uzuvlarına
farklı açılardan yaklaşan Smith, etkinlikte son 25 yıldaki baskı çabasının
taşbaskı, ipekbaskı ve Nepal veya Japon kâğıdıyla üretilmiş 'kitap'lar
gibi meyvelerini sunuyor. Resimde kadınlık ve kadın kimliğinin temsili üzerine
de kafa yoran Smith, eserlerinin malzemeden taşarak heykelleşme veya objeleşme
sürecini de görselleştiren sergide, el emeği tişört, eşarp, Hint kâğıtları
ve kumaşlarla dikkat çekiyor..
8 Mart'ta bitecek sergide, 1988 tarihli 'Bütün Ruhlar' gibi kilit çalışmalar
da mevcut.. Söz konusu yapıt, sanatçının bir Japon anatomi kitabında gördüğü
prematüre bebek desenini, geleneksel Tayland kâğıt mendili üzerine çoğaltması
yoluyla üretilmiş.
'Dekoratif' anlayışı alabora ederek belleğindeki cüretkâr imgelerle
harmanlayan sanatçı aynı zamanda, dinsel ve anlatısal belleğin de 'saha araştırmacısı'
haline gelmiş.
Sergide, Smith'in 'fotogravür' tekniğiyle ürettiği, 'Serbest Düşüş'
adlı bir başka yapıt da öne çıkan işler arasında. 1999'da, sevgili
kedisi Ginzer'ı yitiren Smith, kedisinin kadavrasını da gravür konusu olarak
seçmiş. Sergide, Ginzer'ın 'ölü' imgesiyle birlikte, bu olaydan sonra iki yıl
boyu ölü kuşlar ve diğer canlılarla ilgilenen Smith'in bu desenleri de
izlenebiliyor.
İnternet: www.moma.org/exhibitions/2003/kikismith
Radikal
|