Bir ustadan geriye kalan!..
Çağdaş Türk resminin öncülerinden Hamit Görele’nin
eserlerinden bir seçki, Galeri Artist’te sergileniyor. Görele gibi bir ustayı
anmak için düzenlenen serginin daha çok resimden oluşması gerekirdi.
Sergide sanatçıya ait obje ve fotoğrafların yer almaması ve bir kitabın
ortaya konmamış olması ise büyük eksiklik.
Çağdaş Türk resim sanatının ilgi çekici simalarından biri olan Hamit
(Necdet) Görele (1903-1980), şu sıralar bir sergiyle anılıyor. Galeri
Artist’teki sergide, aile koleksiyonundan çoğu sanatçının son dönemine
ait yirmi eseri sergileniyor.
1914 kuşağı olarak da bilinen Çallı Kuşağı’nın ardından gelişen
ve doğa biçimlerini soyutlamalarla yorumlayarak değiştirmeyi amaçlayan görüşe
ilgi duyan Görele, bu görüşe uygun peyzaj ve portre ağırlıklı
resimleriyle dikkat çekmiştir. Görele için renk, hayat ve sağlık işareti,
renksizlik ise ölüm demektir. Rengi, hacimsel ve derinlikli biçimleri etkinleştirici
bir araç olarak kullanan sanatçı, kübist-inşacı bir doğrultuda doğanın
formel analizlerine girişir. Renge yaşamında ve sanatında ne denli önem
verdiğini gösteren sanatçı, bu düşünce doğrultusunda önemli eserler
ortaya koymuştur.
Sanatında kararlı bir üslûp araştırmalarıyla dikkat çeken Hamit Görele,
bazı eserlerinde üstün nitelikle sonuçlara varmıştır. Daha çok
ekspresyonist-anlatımcı bir eğilim havası içinde değişik portre, düzenleme
ve görünümlere imza atan sanatçı, bir ara soyut denemelere girişmiş; ama
önceki figüratif çalışmalarındaki başarıya ulaşamamıştır. Son dönemlerinde
heykel de çalışan sanatçının bazı başarılı büst çalışmaları vardır.
Hamit Görele, Türkiye’de yeni eğilim ve anlayışların zamanla çevre
kazanmasında genç kuşakların yeni arayışlara yönelmesinde, aktif yorumların
devreye girmesinde önemli katkısı olmuş ve Türk sanatında öncü sanatçılardan
biri olarak tanınmıştır. Böylesine önemli bir sanatçının eserlerinin
sergilenmesini ve hatırlanmasını önemsemekle birlikte, sergiden hayal kırıklığı
ile ayrıldığımı da itiraf etmek zorundayım. Sanatçının kızı Tanya Görele’nin
girişimiyle hazırlandığını öğrendiğimiz sergi, öncelikle yirmi resimle
sınırlanmamalıydı. Görele’nin sanatının kavranması açısından, bazı
koleksiyonlardaki önemli resimler –satış dışı tutularak da olsa– bu
sergiye dahil edilmeliydi. Sergiye eklemlenecek, sanatçıya ait bazı objeler,
fotoğraflar da onun dünyasını ve sanatını kavramamıza rehberlik
edeceklerdi. Son olarak; bu sergiye küçük bir kitapçık eşlik edemez miydi?
Türk resminin en önemli ustalarından Hamit Görele’nin, hepsini çoktan hak
ettiğine inanıyorum. (Galeri Artist / Fulya, 212-227 68 52)
Zaman - Ahmet Taha
|