Akbank Kültür Sanat Merkezi
"Sarkis: Bir Kilometre Taşı"
Akbank Kültür Sanat Merkezi (AKSM) Nisan ayında çok
önemli bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Çalışmalarını ve yaşamını Paris’te
sürdüren Sarkis Türkiye’deki en büyük sergisini Akbank Kültür Sanat Merkezi’nde
açıyor.
İstanbul’da doğan ve Devlet Güzel Sanatlar Akademisi
İc Mimari Bölümü’nden mezun olduktan sonra 1964’te gittiği Paris’i sürekli bir
yaşam alanı olarak seçen sanatçı Paris’te Uluslararası Yüksek Plastik Sanatlar
Enstitüsü’nde profesör olarak da görev aldı. Enstalasyon sanatının öncülerinden
biri olan Sarkis, Akbank Kültür Sanat Merkezi’nde çok yönlü bir sergiyle
sanatseverlerin karşısına çıkıyor.
Sergisiyle Sarkis, tüm sanat ve düşünce
disiplinlerine açık, interaktif bir çağdaş sanat merkezi modelini İstanbullu
izleyicilere sunuyor.
Sarkis AKSM’de, 07 Nisan - 28 Mayıs 2005 tarihleri
arasında, her katını sergi kavramının içine aldığı geniş kapsamlı bir çalışma
öneriyor. Bu tip bütünleştirici bir projede, Sarkis, AKSM’nin her alanına
dağılan ve her bölüşümü bir düzenleme içine sokan bir çalışmanın içine giriyor.
Ali Akay’ın koordinatörlüğünü yaptığı Sarkis Bir Kilometre Taşı sergisinde;
çağdaş Türk müziği, “tartışma okulu”,“suda suluboya atölyesi”, 20.yüzyıl çocuk
elbiselerinden yola çıkılarak, Sarkis tarafından tasarlanmış ve Canan Goknil
tarafından icra edilmiş çocuk elbiselerini giyen çocukların serbest dansları,
fotoğraflar, yazılar, kitaplar ve videolar, filmler ve konferanslar, yanyana ve
içiçe girmiş bir vaziyette bu bütünün içinde yer alıyor. Akbank Kültür Sanat
Merkezi mekanı, zamana yayılan ve zamanda genişleyen tüm bu hareketliliği
bünyesinde dile getiriyor.
Proje her katı birbirine bağlıyor
Her katı birbirine bağlayan projede “Sarkis sineması” giriş katında
kuruluyor. 1997-2004 yılları arasında gerçekleştirdiği ve bir çok müzede
gösterdiği 20’ye yakın kısa metraj filmleri, Beyoğlu sinemaları seansları gibi
sabahtan akşama dek gösteriliyor. Aynı katta ayrıca gül yapraklarıyla kaplı bir
masa bir “okuma yeri”ne dönüşüp Sarkis’in sanatı üzerine yazılmış yazılardan
oluşmuş bir külliyat sunuluyor.
Birinci katta, sinema tarihinden seçilmiş, çocuk
bakışlarını içeren 11 büyük boy fotoğrafın önüne asılmış 20. yüzyıl İstanbul
çocuk giysi modellerinden yola çıkılarak gerçekleştirilmiş çok renkli 11 çocuk
giysisiyle oluşmuş bir yerleştirme yer alıyor. Haftanı belirli günlerinde
ziyaretçi çocuklar bu giysileri giyip son kattaki Zeynep Tanbay’ın dans
atölyesi’nde çalışmaya gidecekler.
İkinci katta “Çok amaçlı salon”da ise sergi
sırasında her hafta Sarkis’in seçtiği uzun ve kısa metrajlı filmler işlenecek.
Bu salon aynı zamanda konuşmacıların vereceği konferansları ağırlayacak. Sarkis
ve Ali Akay’ın konferanslarının yanı sıra Uwe Fleckner, (sanat tarihçisi) Aykut
Köksal , Elie During (felsefeci) ve Bernard Stiegler’in (felsefeci) konferansı
izleyecek.
Üçüncü katta, haftanın belirli günlerinde, çocuklar
için bir “Su içinde suluboya atölyesi” kurulacak ve her yaştan ve ortamdan
çocuklar bu atölyede bu tekniği öğrenip çalışacaklar. Ayrıca bu katta, Mayıs’ın
son iki haftasında, Sarkis 8 genç sanatçıyı davet edip 8 günlük bir “Tartışma
Okul”u kuracak.
Dördüncü katta ise (kafe-okuma ve müzik dinleme
katı) bir yandan sanat ve sosyal bilim kitapları izleyicilerin okumalarına açık
tutulacağı gibi, müzik dinleme salonunda 3 çağdaş besteci Özkan Manav, Mehmet
Nemutlu ve Hasan Uçarsu’nun eserleri dinlenebilecek. Ayrıca Taksim’in arka
sokaklarında yaşamış olan bir kişinin evinde çekilen 12 fotoğraflık bir
yerleştirme de giriş katını son kata bağlayacak.
Akbank Kültür Sanat Merkezi’ni 6 katlı yaşayan
cagdas sanat merkezi olarak düşünen Sarkis, bir şenlik ve bir müze çalışması
arasında gidip gelen bu girişimi ile izleyicileri AKSM’ye davet ediyor.
Arkitera |