Proje Grubu
Tülin Hadi, Cem İlhan, Bünyamin Derman
Gülnaz Güzeloğlu, Şefika Güner, Hakan Girit
Mimari Yaklaşım
Yeni Mülkiye Sitesi yapıları kent belleğinde halen yer edinmiş ve mülkiyelilere yönelik güçlü temsiliyet değerinin pekiştirileceği bir fırsat olarak ele alındı. Dolayısı ile bu temsiliyetin taşıyıcısı olacak mimari dilin, Vakfın öne aldığı toplumsal önceliklere olan duyarlılığı ifade eden çağdaş ve yenilikçi bir anlayışı yansıtması önem kazandı.
Diğer yandan mevcut yapıların yıllar içinde geliştirdiği geleneksel kullanım alışkanlıklarının ve değerlerin de yeni kompleks içinde sürekliliğini koruması amaçlandı. Yapıların kentsel konumu kaçınılmaz olarak kentsel ölçekli ve kentle bütünleşik bir tasarımı vaaz etti.
Bu bağlamda ele alınan ihtiyaç programı gerek bloklar arasında gerekse katlar bazında son derece net tarif edilmiş bir işlevsel dağılım sunuyordu. Ancak esas problem üretilecek mimaride birbiri ile çelişir gibi gözüken iki durumu yorumlamak oldu:
Bunlar ‘kente açılma’ ve ‘mahremiyet sınırlarının korunması’ problemleriydi. Üretilen çözüm bir taraftan mülkiyelilere ait binanın zemin kat ve zeminle ilişkili alt ve üst katlarında bir sürekliliği sağladı. Aynı zamanda sokak yaşantısı ile görsel açıdan yeterli düzeyde bir ilişki kuruldu. Yüksel Caddesi ile avlu arasında kurgulanan perfore elemanlarla bütünleşik olarak tasarlanan yeşil duvar sokak düzleminde göz yüksekliğinde gerekli olan mahremiyeti sağladı.
Mahremiyet gerekliliğinden türeyen cephe mimarisi de kontrollü bir şeffaflığın elde edilebilmesini sağladı. Doluluk ve boşlukların dağılımı yapının kente cephe veren yüzünü de tarif ederek Vakıf binalarının kimliği haline geldi. Üst kotlarda kurgulanan teras çekmeleri kentin belli noktalarına bakan, sokaklara yönelen vistalar oluşturan ‘gözler’ olmasını sağladı.
Aynı şekilde ele alınan rant tesis yapısı da (doğu bloğu) zemin katta sokak yaşantısı ile doğrudan bir ilişki kurdu. Ancak bu yapının lokale ait iç avlu ile kurduğu ilişki fiziksel olarak (su ve bitkisel peyzaj) sınırlandı. Avlunun, genel kullanıcı tarafından erişilemeyen ama bir dereceye kadar algılanabilen bir mekan olmasına özen gösterildi.
Yüksel Caddesinin kimliği olan mevcut yeşil doku, sokak ve yapılar arasında doğal bir geçirgen sınır çizmekte. Bu nedenle varolan ağaçların azami ölçüde korunmasına özen gösterildi. Bu ağaçların neredeyse tamamı parsel çeperinde yer aldığından korunmaları açısından da bir sorun yaşanmadı.
Sonuç olarak, mülkiyelilerin Ankara’daki varlığının ve temsiliyetinin çağdaş ve geleneksel geçmişi ile birlikte ifade bulduğu bir mimari elde edildi.
Vaziyet Planı | Planlar | Planlar |
Kesitler | Görünüşler |
- Ana Sayfa
- 1. Ödül (Semra-Özcan Uygur) Hakkında
- 1. Ödül'den Örnekler
- Arkiv'de Semra Uygur
- Arkiv'de Özcan Uygur
- 2. Ödül (İlhan-Ali Kural) Hakkında
- 2. Ödül'den Örnekler
- Arkiv'de İlhan Kural
- Emre Arolat
- Arkiv'de Emre Arolat
- Tülin Hadi-Cem İlhan-Bünyamin Derman
- Arkiv'de Tülin Hadi
- Arkiv'de Cem İlhan
- Arkiv'de Bünyamin Derman
Bütün yorumları forumda okuyun!