reklam

Sorular & Cevaplar
Diyalog 2002 - II > Metin Hepgüler

Tarih: 24 Aralık 2002
Yer: Arkitera Forum

müzi

Smile

MERHABALAR METİN BEY,

Mimarlık felsefenizi nasıl tanımlarsınız?

Metin Hepgüler

sayın elipsin sorusuna vermiş olduğum cevap, sanırım sizin sorunuza da cevaplandırmış oluyor.
teşekkürler.


elips

iyi günler

Sizlere iki konu kapsamında bir kaç soru sormak istiyorum. cevaplarınız için şimdiden teşekkürler.
1) KENDİNİZİ BELİRLİ BİR DÖNEMİN MİMARI OLARAK NİTELENDİRİYOR MUSUNUZ? HER DÖNEMİN AKIMLARINA GÖRE BİR MİMARLIK ANLAYIŞINA MI SAHİPSİNİZ? ÖRNEĞİN; GÜNÜMÜZE HAKİM OLAN DENGE, DÜZEN, AHENK AĞIRLIKLI MİNİMALİST AKIMDA PROJELERE YAKLAŞIMINIZ NASILDIR? YANİ ZAMANI YAKALAMADAKİ YÖNELİMLERİNİZ NELERDİR? (bunu bir usta olarak yolun başındaki mimarlara tavsiyeler olarak nitelendirirseniz sevinirim)

2)SİZCE BİR MİMARIN KENDİ ALT YAPISINI OLUŞTURAN TARZ HER DAİM ETKİSİNİ GÖSTERİR Mİ? ÜNLÜ BİR MİMAR OLMANIZIN MİMARLIĞI YOĞUN OLARAK YAPTIĞINIZ DÖNEMLE İLİNTİLİ OLDUĞU YORUMUNA KATILIYOR MUSUNUZ? BU FORUMDA AĞIRLIKLI KONULARDAN BİRİSİ DE BİR TÜRK MİMARIN NASIL ULUSLARARASI ÜNE SAHİP OLABİLECEĞİ OLDUĞUNDAN BİNLERCE MİMARIN OLDUĞU BİR ORTAMDA TAVSİYENİZ NE OLABİLİR? BİNLERCE MİMAR ARASINDAN NASIL SIYRILABİLİRİZ?

Metin Hepgüler

Temas ettiğiniz mevzuların cevabı, benim açımdan, inanın sahifelere sığmaz. Yazmayı ve konuşmayı çok sevmeyen ancak müşahede edebildiğim herşeyi ömürboyu tekraren düşünen ve kendimi tüm yönlerim ile analiz eden bir insanım. Bugün her mevzuda cemiyetimiz içersinde ve tüm diğer toplumlarda çok değişken değerlendirmeler yapılıyor ve dolayısı ile bu modasal değerlendirmeler süratle geçerliğini kaybediyor. Bu özellikle mesleğimizde de böyle. Bu kısa notuma ilaveten; müsaadenizle suallerinize kısaca cevap vereyim.

- Belgelere göre, Türk mimarlık sanatının milletlerarası temsicisiyim.

- Dönemlerin mimari akımları, baz mimari prensipleri ihtiva ettikleri nisbette, kalıcılık gösterirler.

- Takvimdeki zamanı teknoloji, ekonomi vb. ile yakalamak mümkün; ancak tabiat sevgi ve saygısı, sosyal-individual psikolojinin değerlendirilmesi ve genlerimize işlemiş, kültürel-tarihsel değerlerin, çalışmalarımıza nakli mümkün olamıyorsa; mimaride muvaffakiyeti yakalamak mümkün değildir.

- Mimari üslup ve tarzda, yapımcının karakter, kabiliyet, hatta mesleğine (insanlığa) saygısını okuyabilirsiniz, güncel teknik kapasitesini de görebilirsiniz.

- Mimarlığı İTÜ’ye girdiğim 2. yıldan itibaren -bugüne dek aralıksız- çalışmalarımla sürdürüyorum. Milli ve milletlerarası yarışma ve neticeleri ile 4 kıtada yaptığım proje ve yapılar, özellikle bir Türk mimarı olarak erişilmiş en yüksek mertebedir.

- Uluslararası üne sahip olabilmek mevzuundaki sorunuzu, vaktinizin müsait bir zamanında, benimle çay içmeğe gelirseniz, sizinle uzun uzun konuşabilir, cevaplandırabilirim.

 


ermes

Metin Bey,

Bugüne kadar imzanızı taşıyan bir çok projede sizi gerçek anlamda her yönü ile mutlu kılan(lar) hangi(leri) dir?

Mesut Eryılmaz

Metin Hepgüler

Sayın Mesut Eryılmaz;

Samimiyetle ifade etmeliyim ki; tam anlamı ile (deyiminizle her yönü ile) beni zaman sürecinde mesut eden projem olmadı. Mesut olabilmek için öncelikle, ve sanırım en önemlisi, kendinizi beğenmeniz, daha sonra, sizi rahatsız eden mesleki hatalar, müdahaleler, idari boşluklar, bilgi ve iyi niyet dışı maruz kalınan muameleleri unutabilme, daha iyisi görmeme vasfına sahip olabilmeniz lazım. Bunların bende maalesef hiçbiri yok.

Ben daima kendimi ve olayları irdeleyen tabiattayım.
Yeni yıl için muvaffakiyetler dileği ile.

 


Anatolia

Merhabalar Metin Bey,

Benim sorularim Türkiye'deki gökdelen projelerinizle ilgili.

- Baytaş Dünya Ticaret Merkezi, Istanbul'da yapilacakmi? Eger yapilacaksa kat vede/ya da metre olarak yukseklikleri nelerdir acaba? Ayrica yine yapilacaklarsa semt olarak nerede bulunacaklar acaba?

- "Is merkezi, Sisli, Istanbul" adli yapi Arkitera'da gosterilen diger yuksek yapilarinizdan ikisi. Bu da bircok Sisli'ye planlanan gökdelen projeleri gibi yapilmayan projelerden birimi olacak?

- Ihlamur Otel, Carsi, Tiyatro diye baska bir projeniz daha var. Cizimlere gore Istanbul'un Avrupa yakasinda gozukuyor ama boyle bir binada gormedim daha once. Bu projenin durumunuda merak ediyorum. Yapilacakmi acaba?

- Ankara Sheraton projenizide Arkitera'daki projeleriniz arasinda gördüm, ama su anda onun yerinde 143 metre uzunlukta (29 musterilere acik kat + servis katlari bulunan) bir gökdelen bulunuyor. Sizin projeniz yerine yapilan bu proje hakkinda gorusleriniz nelerdir merak ediyorum?

- Birde gökdelen seklindeki projesi size ait olmasada, yeni Park Otel projeniz hayata gecirilicekmi? Cunku su anda o 33 katli 3 binanin insaatinin ilk katlarinda birakilmis kotu goruntudeki genis beton yigintisi butun Boğaziçinden gorunuyor. Ben orada her zaman o yiginti durmasindansa ya da 3 tane gokdelendense, etrafindaki yapilarla uyumlu bir oteli tercih ederim. Bu projeniz umarim uygulanir. Ayrica yeni bir proje gibi gozukuyor cunku cizimlerde Dolmabahcedeki Suzer Plaza (gök kafes) bile gorunuyor.






Sorularin hepsini en azindan kisa kisa yanitlarla cevaplarsaniz sevinirim.
Simdiden cok tesekkur ederim.
Basaraliranizin devamini dilerim.

Anil Koksal

Metin Hepgüler

Baytaş projesi sanırım kredi bekleyen bir projedir. Yapıldığı yıllar -ilgili makamlar ile de görüşülerek- Zeytinburnu bölgesi saptanmıştır.

- Şişli –iş merkezi projesi; zamanın belediye reisi ve yatırımcı şirketin beğenip seçtiği; bilahare, bir başka meslektaşımızın müdahele ettiği bir proje olup realize edilmemiştir.

- Ihlamur projesi – Marmara Üniversitesi için hazırlanmıştır. Yap-işlet-devlet sisteminde realizasyon imkanı aramış-arayan bir projedir.

- Sheraton- Ankara projesi (davetli milletlerarası yarışma) ile 1.ncilik ödülü almıştır. O zamanki mal sahiplerinden…………..ile sözleşmesi imzalanarak Turner Int. Management Kontrolünde tatbikat projeleri ikmal ve teslim edilmiştir. Sözleşmeyi imzalayan taraf, proje ücretini ödemediğinden – hukuk yoluna başvurulmuş ve kazanan projenin tatbiki durdurulmuştur.
Bugün silindir formunda yükselen yapı, yarışmada elenen olup; şartname ve Sheraton spec.’lerinde istenmeyen dairesel yatak katı planlı olandır. Tanzim, tefriş ve kullanımı kanımca muvaffak olmamıştır.

Önünde yapılan çarşı bloku ise; çok yüksek tutulmuş ve arazi meyline entegre olmamış, geometrisi itibarı ile de; otel bloku ve mimariye uyum sağlamamış olduğu görüşündeyim.

- Parkotel projesi: tamamen yeniden ele alınmış, gabari basık, 120 m. Uzunluğundaki masif cephe ise bölgesel karaktere uygun cumba-konsol ve derin balkon tanzimleri ile nisbete sokulmuştur. Bana ait olmayan yüksek bloklu projenin oturduğu ön saha ise umuma açık meydan, altında kültürel tesis ve otopark katları olarak planlanmıştır.

 


mona

"Güncelleştirilmiş rakamlarla, 7.480 milyon m2 dizayn edilmiş ve uygulaması tamamlanmış 560'ı aşkın proje, 158 ödül almış proje ve ulusal / uluslararası yarışmalarda 44 birincilik ödülü. "

Merhaba Metin Bey,

Neden Türkiye'de genç kuşak mimarlar tarafından yeterince tanınmıyorsunuz?

Metin Hepgüler

Sayın Arkitera yöneticisi,

Sualiniz, Türkiye’nin sanatta problemini yansıtmakta. Genç kuşağın beni yeterince tanımaması benim hatam olmasa gerek. Tanınması önemli olamayan pekçoklarının; güncel değerlendirmeler, şahsi propagandalar ve destekler, hatta mimari sanat kritikeri sıfatlı bazılarının eksik veya hatalı bilgileri ile tanınmış olmaları da sualinizin bir başka açıdan cevabıdır.
Bunlar dışında; genç kuşak meslektaşlarımızın; çalışma yaşamını, yurt dışında, çeşitli memleketlerde sürdürmekte olan benimle ( kendilerine ilgililerce doğru bilgi verilmedikçe ) ilgili ve haberdar olmaları da mümkün değildir. Ancak ben, Türk mimarlık sanatının, dış dünyada tanıtımını kendime prensip edinmiş mimar olarak, bu temas ettiğiniz hakikatten, kesinlikle müteessir değilim.

 


ironimus 

Sayın Metin Hepgüler,
Bazı hocalarımızdan sizin Doğan Tekeli ve Sami Sisa ile uzun yıllar ortak olduğunuzu - o devredeki bütün yarışmaları yaptığınızı- duyduk. Ancak bugüne kadar Tekeli ve Sisa'nın isminizden bahsettiğini hiç duymadık.Arkitera yarışma listesinde Doğan Tekeli mimarlık bürosu tarafından proje yarışmalarında kazanılan ödüller adı altında, ortaklık sürecinizide kapsadığı söylenen pek çok ödül var. Bu konuya açıklık getirirmisiniz?

Metin Hepgüler

Sayın ironimus,

Hocalarınızın belirttikleri hakikattir. Takriben 1956 lardan 1964 sonlarına kadar bir şirket statüsü altında, proje yarışmalarında da turnike usulü ( Hepgüler- Tekeli- Sisa ) olarak 3 müellif ismi ile iştiraklerimiz oldu. Yanılmıyorsam 13’ü 1. ödül alan toplam 45 derece ve mansiyon almış yarışma projesini ortaklık yıllarında yaptık.

Ayrılışımızı takiben tarafların kendi adlarına yapmış olduğu çalışma ve yarışmaların listeleri verilmiştir. “Doğan Tekeli bürosunun proje yarışmalarında kazandığı ödüller” adı altında topladığı listede yukarıdaki süreçte iştirakim ve çalışmam ile kazanılmış olanlar var ise, tashihi ile müelliflerin belirtilmesi gerekir.

 


raytrace

Sayın Hepgüler,
Sayın Tekeli'nin kazanmış olduğu konkurlar listesi büyük çoğunlukla sizin bir kısım yarışmaları kapsıyor ve Doğan Tekeli bürosunun kazandığı yarışmalar başlığını taşıyor.
Buna açıklık getirirseniz çok sevinirim

Metin Hepgüler

Benzeri bir suali sayin ironimustan aldim. Ona verdiğim cevap ta sanirim sizi aydinlatacaktir.


tekton

Hocam Merhaba,
Emekli Sandığı'nın otelleri için Turner Management ile mimar seçtiğini duymuşsunuzdur. Pekçoğunun yarışma ile yapıldığını okuduğumuz bu otellerin proje müelliflerine çağrı yapılmış mıdır?
Maçka oteli'ni Yılmaz Sanlı'nın; Bursa Çelik Palas'ı Z. Koçak'ın; Stad-Ankara Oteli'ni sizin yarışma ile aldığınızı biliyoruz.

Metin Hepgüler

Sualiniz memleketimiz mimarlık camiasının sık yaşadığı bir hukuksal problemi yansıtıyor: 5846 no.’lu telif hakları kanununun tatbikatındaki yetersizlik.

Duyumlarıma göre, böyle bir çağrı veya danışma yapılmamış. Bu ve diğer aynı malsahibine bağlı otellerin yapımında ise (kaydı ihtiyatla duyduğumuz) genelde dış bürolar seçilmiş.
Telif haklarını inkisap ettiğim stad oteli değişim ve yenilenmesi mevzuunda da, malsahibi kanuni mükellefiyetine rağmen, benden müsaade alınmaksızın, yine bir dış mimarlık ve dekorasyon bürosuna iş vermiş. Bu nedenle, müellifi olmam dolayısı ile hukuki tatbikata başlamış bulunuyorum. Tüm meslektaşlarıma telif hakları mevzuunda hassas olmalarını (mesleğimize saygı duyulması, hukuka riayetkar olunması için) tavsiye ederim.

 


Zeynep 

Park Otel

Merhaba Metin Bey,

Sizin için Arkitera'da hazırlanmış sayfaları ziyaret ettikten sonra, Diyalog'a katılmış olduğunuz için size ve bu buluşmayı mümkün kılan Arkitera yöneticilerine teşekkür ederim.

Bir mimarın herkesin tepkisini almış bir binanın yıkıntısının üzerine yeni bir proje yapmasının çok zor birşey olacağını düşünerek Park Otel Projeniz ile ilgili görüşlerinizi sormak istiyorum:

İstanbul'da sadece mimarların değil, halkın da tepkisini alan belkide bu ölçekte bir binanın ilk kez alınan karara göre yıkılmasına şahit olduğumuz Park Otel'e yeniden can veriyorsunuz. Bu proje size geldiğinde ne düşündünüz? Nasıl bir yol izlediniz? Sizin projeniz ile Park Otelin olumsuz imajı silinebilecek mi? Bu düşünceler sizi tasarım yaparken ne kadar etkiledi?

Teşekkürler

Metin Hepgüler

Sayın zeynep hanım,

Parkotel projesini üstlenmemin en büyük nedeni, rahmetli YAHYA KEMAL BEY’in, beni eski Parkotelde def’atle çaya çağırıp, benimle hatıralarını paylaşması, unutamayacağım tarihsel göndermeleri ile ufkumu açmış olmasıdır. Hürmetim ve sevgim sonsuzdur. Mal sahibine tabiatı ile; bundan önceki spekülatif ve ölçü dışı projelere alışmış olduklarından, bölgesel ölçü ve görünüme entegre, fakat tüm tarihsel karakterimizi, modern teknoloji ile yansıtacak bir projeyi Kabul ettirmek kolay olmadı. Ancak bilahare, gerek local ilgili idarelerin, gerek kültür bakanlığının takdirini alan bir proje ortaya çıktı. Tatbikatının bölgeye ve İstanbul’a getirisinin çok yönlü olacağına inanıyorum.

 


fuga

Metin Bey iyi gunler....

sonuclandirdigınız işler ve içinden geçtiginiz süreç için sizi tebrik etmemek bence çok büyük bir haksızlık olur.. bunu çok içten hissetmek le birlikte...
öncelikle projeleriniz ve işlerinizin neden Türk mimarlık çevrelerinde yeterince tanınmaması yada yeterli taktiri görmemesi çok ilginç merak uyandırıyor ve üzülmek mi gerek diye de düşündürüyor.....
Ayrıca bu mimarlık kariyerini sürdürebilmek için mimarlık bilgisi yada yetkinliğinin dışında cok daha fazla niteliklere de sahip olmalı sanırım insan bununla ilgili bize tecrubelerinizi aktarırsanız çok sevinirim..
birde merak ettiğim sizin mimarlar odasından bir yarışma projesi için alınt olması nedeni ile ilgili bir ihtar alıp almadığınız ve diğer mimarların sizinle ilgili neden çenkinceler ve etik açıdan tereddütlerle bahsettikleri..

iyi günler ve iyi çalışmalar

Metin Hepgüler

Sayın fuga,

Birinci paragraftaki sualinizi, sanırım sayın mona’ya cevabım karşılayacaktır. ‘Türk mimarlık çevreleri’ kanımca geniş anlamda kullanılmış. Benim jenerasyonum beni çok iyi tanır, Türkiye’deki genç jenerasyondan çok daha fazla bilgi sahibidir. Tabiatı ile benim 1960lardan başlayan ve halen devam eden yurt dışı ikamet ve çalışmalarımın, dolayısı ile Türkiye’de kısa süreler kalmakta oluşumun da etkisi var.

Son paragraftaki mevzuda cevabım: “Hiçbir yarışma proje veya tatbikatım alıntı olmamıştır ve odamızdan bu mevzuda ihtar almadım”. Aksine, Kurtboğazı konkurunda, yıl 1966-67de Doğan Tekeli, Sami Sisa ile ortaklığımızın bitiminde, Kurtboğazının imar planı, otel, yerleşim ve planlamasında ben 1.ödülü; Sayın Doğan Tekeli 2.ödülü almış, rahmetli Sami Sisa elenmiş idi. Bu projenin yarışma programında olmayan izci çadırları için yarışma yıl sonrası tatbikatında verdiğim skeç için, bir meslektaşımız, mecmuasında “İsrail’deki çadırlara benzemektedir” ibareli neşriyatta bulundu.

1) İsrail’deki proje ile hiçbir ilgisi yok idi,

2) Programda yer almamıştı,

3) İsrail çadırı, benim yarışmayı kazanmamdan çok sonar dış basında, sanırım Larchitectur D’aujourdhui de yayınlanmıştı,

4) Bugün benden çekinerek bahsedenleri, maalesef, bir zamanlar pek yakın olduğum birileri yönlendirmiş ve élan yönlendirmektedir,

5) Yalan neşriyatı etki altında yapan meslektaşımızı mahkemeye verdim ve netice, kendisinin özür dilemesi ve tazminatı ile alındı. Davayı takip eden avukat sayın G. Çetin Akıncı olmuştur.
Bu mevzularda siz ve arkadaşlarınız daha açık ve detaylı bilgi isterseniz, lütfen beni ocak ilk yarısında arayınız. Size nakledilen tüm maksatlı, yanıltıcı ve beni psikolojik nedenlerle hedef alan taktikleri bir çay saatinde anlatayım.

 


artelier

tebrikler

itu yillari sirasinda otobus ile istanbul manifaturacilar carsinin onunden her gecisimde degisik duygular tattirdiginiz icintesekkurler. turk mimarisinin temsiline buyuk katkilariniz beni gururlandiriyor.
mezun olmus ve su an amerika da master egitimine baslama asamasinda olan birisine neler tavsiye edersiniz? size gore universite de master yapmak gerekli mi? 4-5 sene tecrubesi olan birisi icin kendi burosunu acmak icin kendini hazir hissetmemesi sizce yeterli bir gerekce midir?
tesekkurler

Metin Hepgüler

Sayın artelier
Manifaturacılar çarşısı hakkındaki duygularınız için teşekkür ederim. Kitlesel tasarım felsefesinin doğruluğu dışında, maalesef bugünkü hali üzüntü vericidir. Amerikada, mesleğinizdeki bilgi ve görüşünüze katkı yapacağını (seçtiğiniz üniversite ve konu tabii çok önemli) Kabul ettiğim çalışmalarınızın size getireceği artıların olacağı kesindir. 4-5 yıllık bir tecrübe devreniz olmasına rağmen, kendinizi hazır hissetmiyor iseniz, mesleğinizde mükemmeli arıyorsunuz demektir. Memleketimizin kısa vadedeki konumunu değerlendirerek, sizin kararınızın doğru olduğunu söyleyebilirim.
Muvaffakiyetler dileğimle.

 

Copyright © 2000-2002 Arkitera Bilgi Hizmetleri [email protected]

Reklam vermek için - Danışmanlarımız - Editörlerimiz