'İnsanlar,
İstanbul'un görkemini görmüyorlar'
"Bu çalışmaları, görünmeyen mirasımızı
insanlara göstermek için yapıyorum" diyen Ahmet Ertuğ'un, Bizans ve Osmanlı
eserlerinin fotoğraflarından oluşan sergisi Paris'te açıldı.
Paris'in en önemli ve tarihi
mekânlarından Conciergerie, yüksek mimar ve fotoğraf sanatçısı Ahmet Ertuğ'un
eserlerinden oluşan fotoğraf sergisine ev sahipliği yapıyor. Fransa Milli
Anıtlar Merkezi MONUM ve Borusan Holding'in katkılarıyla düzenlenen sergide,
Bizans ve Osmanlı döneminin tarihi yapılarının 130 fotoğrafı yer alıyor.
11 Mayıs tarihine kadar açık kalacak
olan sergide, Ayasofya mozaikleri, Kariye Müzesi, Bursa'dan çiniler, Topkapı
Sarayı'ndan harem dairesi, padişah kaftanları, Mimar Sinan'ın İstanbul ve
Edirne'deki eserlerinin muhteşem fotoğrafları görülebilir. Sergi, Fransız
basınından büyük ilgi gördü ve şimdiye kadar 20 ayrı makaleye, yazı ve habere
konu oldu.
Eserlerin uyumu
İlk kez bir Türk sanatçının sergisinin açıldığı Conciergerie, Louvre Sarayı inşa
edilmeden önce kralların yaşadığı sarayın bir parçasıyken, Fransız İhtilali
sırasında Kraliçe Marie Antoinette'in idam edilmeden önce hapsedildiği yermiş!
Ertuğ, sergiye dair sorularımızı yanıtladı.
"Bizans'ın Gizemi ve Osmanlı'nın
Düşleri" başlıklı serginizde Bizans ve Osmanlı yan yana. Nasıl bir sergileme
sistemi oluşturdunuz?
Fotoğraflar, şeffaf direktler üzerine kurulu. Sergi mekânında sadece
mimarinin görkemi ve 130 civarındaki büyük boyutlu fotoğraflar boşluktaymış gibi
duruyorlar. Öyle bir yerleştirme düzeni yaptık ki, Bizans dönemi eserlerine ait
fotoğrafları izlerken aralardan Osmanlı yapıtlarını da görüyorsunuz. Ve onların
birbirleriyle olan uyumunu fark ediyorsunuz.
Sergi, Fransızlardan büyük ilgi
gördü. Bunu neye bağlıyorsunuz?
İki kültür mirası arasındaki çağrışımları, birbiri üzerine gelen birikimleri
ve ikisinin bir arada ne kadar mutlu olduğunu gördüler. Ve böyle bir serginin de
özellikle bugünlerde bir Türk tarafından yapılmış olması onları çok
heyecanlandırdı. Sadece Türk kültür mirasını sahipleniyoruz, bizden önceki
dönemlere sahip çıkmıyoruz gibi birtakım yanlış izlenimler var. Bu izlemi de
kırmaya yönelik bu sergi.
Tarihi eserleri özel tekniklerle
fotoğraflıyorsunuz. Neden bu tarz bir çalışmaya yöneldiniz?
İnsanlar kültür miraslarımıza üvey evlat gibi davranıyorlar. İstanbul
dünyanın en görkemli kentiyse de, insanlar bunu görmüyor. Bu çalışmaları,
görünmeyen mirasımızı insanlara göstermek için yapıyorum. Ama daha gideceğimiz
çok yol var. İstanbullu olmak, Boğaz'da balık yemekle olmuyor. Bu yapıları
sahiplenmekle, sevmekle oluyor.
Milliyet - Yasemin Bay |