Rotterdam Mimarlık
Bienali İzlenimleri...
Fotoğraflar: Arkitera
26 Mayıs - 26 Haziran 2005 tarihleri
arasında Rotterdam'da düzenlenen ve küratörlüğünü Adriaan Geuze’nin yaptığı
Rotterdam Mimarlık Bienali son günlerde uluslararası mimarlık gündeminin en
önemli mimarlık etkinliği. 2003 yılında ilki düzenlenen ve Francine Houben'in
küratörlüğünü yaptığı Mobility temasına odaklanan bienalden sonra bu sene
tema Flood (Taşkın) olarak seçilmiş.
Flood (Taşkın) temasının
seçilmesi topraklarının büyük bir çoğunluğu deniz seviyesinin altında olan bir
ülke için çok anlamlı. Hollanda dışındaki su kenarında yerleşik ülkeler içinde
su ile olan ilişki çok önem taşıyor. Bundan yola çıkarak pekçok serginin
konusunu su kenarında kurulan ülkeler oluşturuyor.
Bienal bu sene geçtiğimiz bienalden
farklı olarak Las Palmas ve Hollanda Mimarlık Enstitüsü olmak üzere iki mekanda
sergileniyor.
Limanda yer alan ve eskiden
Brezilyalılar’ın kullandığı Las Palmas adlı silonun en üst katı sergi mekanı
olarak düzenlenmiş. Mekanın orjinal hali korunarak düzenlenen sergi mekanına
yapılan en büyük müdahale serginin yönlendirmeleri için yere kaplanan halı
olmuş.
Mekanda bulunan Water City (Su
Şehri) temalı sergide aralarında Londra, Venedik, Dubai’nin gibi kentlerin
bulunduğu tipik kıyı mekanı yerleşim yerlerinin bugünü, geçmişi maketler
aracılığıyla sergiyi izlemeye gelenlere aktarılıyor.
Las Palmas’taki Mare Nostrum
başlıklı sergide ise aralarında Türkiye’nin bulunduğu Tayvan, Brezilya,
Hırvatistan gibi ülkelere ayrılan bölümlerde kitle turizm hareketinin etkileri
konu ediliyor.
Garanti Bankası’nın sponsorluğunu,
Arkitera Mimarlık Merkezi’nin iletişim sponsorluğunu, küratörlüğünü Arman
Akdoğan’ın yaptığı Türkiye sergisinin teması “Kapitalist Metastaz” olarak
belirlenmiş. Kuşadası, Bodrum, Marmaris, Fethiye, Antalya’nın örnek olarak
seçildiği sergide bu 5 kentin kentsel dönüşümleri kitle turizminin coğrafi,
demografi, siyasal karşılıkları farklı sunum teknikleri ile analiz ediliyor.
Bienalin diğer mekanı olan Hollanda
Mimarlık Enstitüsü’nde Three Bays (Üç Koy) Polders (Su Kanalları)
ve Flow (Akış) sergileri yer alıyor. Three Bays Sergisi’nde, Amsterdam,
Tokyo ve Venedik gibi kıyı kentlerinin yerleşim alanlarının insan eliyle
şekillendirilmesi karşılaştırılmalı olarak ele alınıyor. Sergi için bu üç kentin
seçilmesinin sebebi yaklaşık olarak aynı tarihlerde kurulmuş olmaları.
Polders |
Three Bays |
Diğer bir sergi olan Polders ise
Hollanda üzerine odaklanan bir sergi. Sergide polder olarak adlandırılan
su kanalları ele alınıyor. Hollanda peyzajının önemli bir parçasının oluşturan
bu kanalların geçmişi, maketler, fotoğraflar bir de video gösterisi ile
anlatılıyor.
Hollanda Mimarlık Enstitüsü’ndeki son
sergi olan Flow ise diğer sergilerin aksine suyun yıkıcı anlamından çok,
tasarıma yön veren özelliğini ön plana çıkarıyor. Bu kapsamda suyun
dinamikliğini ön plana çıkaran 9 peyzaj projesi ve Greg Lynn koordinatörlüğünü
yaptığı “Sele Dayanıklı Yerleşim Tasarımı” konulu çalışmanın sonucuna yer
veriyor. Hollanda Mimarlık Enstitüsü’nde açılan sergilerin tümü sergi bienal
bittikten sonra 4 Eylül 2005 tarihine kadar gezilebilecek.
Bu sene ikincisi gerçekleştirilen ve
Venedik Mimarlık Bienali ile dönüşümlü olarak düzenlenen mimarlık bienali,
kapsam ve katılım olarak Venedik ile karşılaştırılamasa da yarattığı ortam ve
mimarlık gündemine olan büyük katkısı ile başarılı görünüyor.
Arkitera - Emine Merdim
Rotterdam Mimarlık Bienali ile ilgili
hazırladığımız Gündem'i incelemek için
tıklayın. |