|
Başkan Piriştina, yeni "Gelir
Yasası"nı değerlendirdi
İzmir'e kazanç vatandaşa yük
TBMM'de kabul edilen yasa ile emlak vergileri iki katına çıkarıldı. İzmir'in
vergi gelirlerinden alacağı pay nüfusuna oranla artacak
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen yeni yasa belediyelere kaynak, büyükşehirlerde
yaşayan vatandaşlara da yeni yükler getirdi. Yasa ile Büyükşehir Belediye
sınırları içinde oturanların emlak vergileri iki katına çıkarıldı. Büyükşehir
sınırları içinde oturanlar, meskenler için binde 2, diğer binalar için
binde 4 oranında vergi verecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarınca üretilen mal ve hizmet bedellerinde herhangi
bir kişi ya da kuruma ücretsiz veya indirimli tarife uygulanmayacak.
Bu indirim ve ücretsiz uygulamadan muaf tutulacak kişi ya da kurumların
belirlenmesi konusunda Bakanlar Kurulu yetkili olacak.
Şeref aylığı alanlara veya terörle mücadele edenlere uygulanan indirimler
ise sürecek. Belediyeler ile bunların kurdukları işletmeler, toplu taşım
hizmetlerinde malul, yaşlı, öğrenci ve benzerleri için indirim
uygulayabilecek.
Yeni düzenlemeyle büyükşehir belediyelerinin genel bütçeden alacakları
payın nüfuslara göre dağıtımının sağlanmasına olanak sağlandı. Şimdiye
kadar toplanan vergi üzerinden paylar veriliyordu. Bir çok kuruluş İzmir'de
bulunmasına rağmen, vergisini Ankara ve İstanbul'dan ödediği için İzmir Büyükşehir
Belediyesi vergi gelirlerinden hak ettiği payı alamıyordu.
Şu anda vergi gelirlerinden İstanbul Belediyesi ayda 100 trilyon, Ankara
Belediyesi ayda 50 trilyon alırken İzmir Belediyesi sadece 10 trilyon alıyor.
Ancak yeni düzenleme ile bu durum İzmir lehine değişecek.
Nüfusa göre gelir dağılımı
Yeni düzenleme ile Büyükşehir Belediyelerine vergilerden gönderilen pay şu
şekilde hesap edilecek:
O il merkezindeki genel bütçe vergi tahsilatlarından büyükşehir
belediyelerine ayrılacak payın yüzde 40'ı ilgili belediye hesabına eskiden
olduğu gibi doğrudan yatırılacak. Kalan yüzde 60'lık pay ise İller Bankası'ndaki
büyükşehir belediyeleri hesabına aktarılacak. Bu yapılırken büyükşehir
belediyelerinin nüfusları göz önüne alınacak. Böylece, İzmir Büyükşehir
Belediyesi nüfusunun gerektirdiği parayı daha adil alma imkanına kavuşacak.
Daha çok gelir daha çok yatırım
Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina, vergi paylarının yüzde
5'ten 3'e indirilmesinin bir gelir kaybına neden olacağını, ancak yeni düzenleme
ile İzmir'e yapılan bir haksızlığın da ortadan kalkacağını hatırlattı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin nüfusu oranında vergilerden pay alamadığını
belirten Piriştina, "İzmir'de faaliyet gösteren bir çok şirketin
merkezinin Ankara ve İstanbul olması nedeniyle vergilerini buradan veriyorlar.
Gelirler de bu şehirlere gidiyor. Yeni yasa ile İzmir'in nüfusu da ön plana
alınacak. Vergi gelirlerinden daha adil pay alacağız. Bu da tabi ki daha çok
yatırıma dönüşecek" dedi.
Vergiyi yine ilçeler toplayacak
TBMM'de kabul edilen "Kamu kurum ve kuruluşlarının bazı mal ve
hizmetlerindeki ücretsiz veya indirimli tarifelerin kaldırılması ile yeni
gelir kaynakları oluşturulmasına" ilişkin yasa tasarısı, emlak
vergilerinin yarısının büyükşehir belediyelerine verilmesini öngörüyor.
Emlak vergilerini eskiden olduğu gibi ilçe belediyeleri toplayacak. Ancak
topladıkları vergilerin yarısını büyükşehir belediyesi hesaplarına
aktaracak. İlçe belediye başkanları, bu payları yatırmazlarsa, yatırmadıkları
her ay için şahsi olarak yüzde 10 ceza ödeyecekler.
Yeni Asır
|