|
Metropol belediyeler taşra
belediyelerine karşı
Yeni yasayla vergi gelirinden alacakları payın düşeceğini belirten Melih
Gökçek, artık yatırım yapamayacaklarını söyledi.
Büyükşehir belediyelerinin vergi gelirinden aldıkları payları yeniden düzenleyen
yeni yasa, İstanbul ve Ankara ile Anadolu'daki belediyeleri karşı karşıya
getirdi
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in onayını bekleyen ve büyükşehir
belediyelerinin vergilerden aldıkları payları yeniden düzenleyen yasa değişikliği,
İstanbul ve Ankara ile Anadolu belediyelerini karşı karşıya getirdi. İki büyük
kentin belediye başkanları yasa yürürlüğe girerse hizmetlerini gerçekleştiremeyeceklerini
açıkladı. Anadolu belediyeleri ise değişikliği 'kurtuluş' olarak görüyor.
Büyükşehir belediyelerinin kendi illerinde toplanan vergilerden yüzde 5
oranında pay almalarını düzenleyen yasada yapılan değişiklik, bu payın yüzde
60'lık bölümünün İller Bankası'na aktarılmasını öngörüyor.
Sezer'in onayını bekliyor
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer'in onayını bekleyen düzenleme yürürlüğe
girdiği takdirde, vergi gelirleri nüfusa göre dağıtılacak ve böylece şirket
merkezlerinin yoğun olarak bulunduğu Ankara, İstanbul ve İzmit'te büyükşehir
belediyelerinin vergilerden aldıkları pay azalacak, diğer belediyelerin
payları ise artacak.
Cumhurbaşkanı Sezer'in yasayı değerlendirirken etki altında kalmamak için
beledediye başkanlarından hiçbirinin görüşme talebine olumlu yanıt
vermediği öğrenilirken, belediye başkanları da peş peşe basın açıklamaları
yaptı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, protesto
amaçlı olarak TBMM'ye 'asma kilit' gönderirken, Ankara Büyükşehir Belediye
Başkanı Melih Gökçek de, "Yasanın geçmesi halinde demokratik çerçevede
çok büyük protestolarımız olacak" diye konuştu.
Yasaya olumlu bakan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina ise
"İller Bankası'nda birikecek bu kaynak, illerin nüfuslarına göre dağıtılacak.
Bunun sonucunda İzmir daha iyileştirilmiş pay alacak, bizi olumlu
etkileyecek" dedi.
Durak keyifli, Gökçek öfkeli
Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak da "İstanbul ve Ankara
büyükşehir belediyeleri görevleri dışında harcamamalar yapmakta, kömür,
deterjan, bedava ekmek dağıtımı, bedava ulaşım dışında 30 bin öğrenciye
burs vermek gibi aslında devletin yapması gereken sosyal işlere soyunmaları
bu haksızlığın bir tezahürü olmuştur. İsraf ve karmaşadan başka bir şey
getirmeyen 3030 sayılı yasanın ilgili maddesiyle kısmen adalet sağlanmış
ve illerimizdeki külfetin karşılığı yüzde 5 payların adaletli dağıtımı
kısmen sağlanmıştır" açıklamasını yaptı.
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Gökçek ise söz konusu düzenlemenin,
"Hükümetin deliğine belediyelerden yama arama çabası" olduğunu
iddia etti. Yasanın çıkması halinde, 2002'de, Ankara Büyükşehir
Belediyesi'nin kaybının 150 trilyon lira civarında olacağını ifade eden Gökçek,
belediyesinin gelir kaybının yüzde 40 bulacağına işaret etti. Bu oranın
başkente hiçbir yatırım yapılmaması anlamına geleceğini kaydeden Gökçek,
yasanın çıkması durumunda Ankara'ya, yol, köprü, ağaçlandırma gibi
hizmetler götürmenin mümkün olamayacağını söyledi.
Radikal
|