|
Emlak vergisi aşağı çekilecek
Kamuoyunda büyük tepkilere neden olan emlak vergisi oranlarının
belirlenmesiyle ilgili düzenleme yeniden ele alınacak. Ecevit, emlak
vergilerinde ölçünün kaçtığını söyleyerek makul bir düzenleme yapılması
için talimat verdiğini açıkladı.
Günlerdir farklı tartışmalara yol açan emlak vergilerindeki artışı
frenlemek üzere talimat verdiğini söyleyen Bülent Ecevit, vergilerde ölçünün
kaçtığını ve makul bir seviyeye indirileceğini açıkladı.
Ödenemez boyutlara ulaştığı ileri sürülen ve çeşitli tartışmalara
yol açan emlak vergisinde yeni düzenleme yapılacak. Başbakan Bülent Ecevit
, emlak vergilerinde ölçünün kaçtığını söyleyerek makul bir düzenleme
yapılması için talimat verdiğini açıkladı. Vergi oranlarının yükseltilmesi
konusunda gelen tepkileri değerlendiren Ecevit, ''Emlak vergilerinde ölçünün
kaçtığı anlaşılıyor. Vatandaştan haklı yakınmalar geliyor. Konunun
yeniden düzenlenmesi için talimat verdim. Vergiler makul bir seviyeye inecek''
dedi.
Ecevit'in verdiği talimatla, açıklandığı günden bu yana çeşitli tartışmalara
yol açan ve neredeyse tüm tarafların birbirini suçladığı emlak vergisinin
arttırılması sürecinde yeni bir noktaya gelinmiş oldu.
Bir süredir kamuoyunun gündeminde yer alan emlak vergilerindeki artış
konusunda öncelikle verginin ödenemez boyutlara ulaştığı iddia edilerek
vergiye esas teşkil eden rayiç bedellerin belirlenmesi konusunda ilgili
taraflar birbirini suçladı. Geçen yılın ortalarında saptanan rayiç
bedeller konusunda emlakçiler ticaret odalarından, ticaret odası başkanları
belediye ve maliyeden, dava açmak isteyen ancak harçların yüksekliği
nedeniyle dava açamayan muhtarlar da sistemden şikâyetçi oldu.
Kim niye suçladı?
Rayiç bedellerin geçen yılın ortalarında saptanmaya başlamasına karşın
konu ancak vergi oranlarının arttırılmasının ardından tartışılmaya başlandı.
Çünkü rayiç bedeller, ilçe belediye başkan yardımcısı, ticaret odası
temsilcisi, ilçe tapu müdürü ve mahalle muhtarlarından oluşan ''Değer
Tespit Komisyonları'' tarafından saptandı. Bu aşamada yüksek bulan
muhtarlar itiraz etti. Ancak dava açılmadığı sürece itirazların bir
etkisi olmadı. Bu aşamada muhtarlar gelirlerini yüksek tutmak isteyen
belediyeleri, itirazları dikkate almamakla suçladı.
İstanbul'da, dava konusunda semt sakinlerinden destek bulamayan muhtarlar,
harçların ve bilirkişi ücretlerinin yüksekliği nedeniyle dava açamadı.
Destek bulanlar dava açtı, Ümraniye'de açılan davaların bir kısım
muhtarlar lehine, yani rayiç bedellerin düşürülmesi ile sonuçlandı. Ataköy
ve Üsküdar'da açılan davalar ise hâlâ sürüyor.
Emlak Müşavirleri Odası Başkanı Rıza Kaymakçı , komisyonda, İTO'dan
gönderilecek kişinin emlakçi olması gerekirken ilgisiz mesleklerden insanların
tercih edildiğini dile getirerek İTO yönetimini suçladı.
İstanbul Ticaret Odası Başkanı (İTO) Mehmet Yıldırım , Maliye Bakanı
Sümer Oral 'ın önceki gün emlak vergisi konusunda ''Herkes itiraz hakkını
kullanabilir'' açıklamasına tepki göstererek ''Oral, topu başka yere atıyor''
açıklamasıyla Oral'ı suçladı.Yıldırım'ın yanı sıra Ankara Sanayi
Odası Başkanı Zafer Çağlayan ve Ankara Ticaret Odası Başkanı Sinan Aygün
de vergi oranlarını yüksek bularak maliyeden vergi oranlarının
indirilmesini istedi. Bu arada İstanbul ve Ankara'da davaların büyük bölümü
rayiç bedellerin indirilmesi ile sonuçlandı. Ankara'da ATO tarafından açılan
257 dava ATO lehine sonuçlanırken 136 dava da karar aşamasına geldi.
Cumhuriyet
|