|
8 milyon dolar harcanarak kurulan
fabrikalara 6 aydır elektrik verilmiyor
Samsun Serbest Bölgesi’ndeki
12 fabrika, altyapı yatırımlarının gecikmesi sebebiyle 6 aydır üretim
yapamıyor. Milyonlarca dolarlık ihracat bağlantılarını kaybeden işletme
sahipleri kızgın. Tesisin yapımını üstlenen firma ise suçlamaları kabul
etmiyor.
Samsun Serbest Bölgesi’ne 8 milyon dolarlık yatırımla kurulan
fabrikalar, elektrik krizi sebebiyle 6 aydır üretime başlayamıyor. Enerji
ihtiyacının karşılanması için Samsun Serbest Bölgesi’nin Kurucu İşletmecisi
SASBAŞ’a ve Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ’ye (TEDAŞ) müracaat eden işadamları,
“Enerjinizi kendiniz temin edeceksiniz.” cevabıyla karşılaştı.
SASBAŞ’ın Dış Ticaret Müsteşarlığı Serbest Bölgeler Genel Müdürlüğü
ile imzaladığı sözleşme şartlarına göre 1998 yılında bitmesi gereken
altyapı yatırımları aradan geçen 4 yıla rağmen bitmedi. 2000 yılının Ağustos
ayında faaliyete başlayan bölgenin altyapı eksikleri giderilemedi. Elektrik
alamadığı için üretime geçemeyen fabrikalar, milyonlarca dolarlık ihracat
bağlantısını kaybediyor. Bu işletmelerden biri olan TURKPAN AŞ’nin Yönetim
Kurulu Başkanı Cavit Çakar, yurtdışından gelen 3 milyon dolarlık talebin
sözleşmesini imzalayamadıklarını kaydetti. Çakar, “Elektrik yok, haberleşme
yok. Ne zaman üretime başlayacağımızı bilemiyoruz. Bize verilen sözlere güvenerek,
6 ay önce aldığımız 120 bin dolar dolayındaki peşinatları da geri ödemek
zorunda kaldık. Biz buraya girerken, her şeyin hazır olduğunu söylediler.
Bugün ise, hiçbir şeyin olmadığını görüyoruz.” dedi. Şirketin Teknik
Müdürü Bülent Akkaş da altyapı eksiklerine çözüm aramak için yaptıkları
müracaatlarda herkesin muhatap olarak bir başkasını gösterdiğini vurguladı.
Akkaş, “Enerji talebi için SASBAŞ’a gittiğimizde Serbest Bölge’nin
enerji ana projesinin dahi olmadığını tespit ettik. 5 milyon dolarlık
ihracat hedefliyoruz. Ama bir türlü başlayamıyoruz.” diye konuştu. İlaç
tüpü üretimi için Serbest Bölge’de fabrika kuran İmaretçioğlu şirketinin
sahibi Turgay Özfırat, 1 milyon doları aşan bir yatırım yaptıklarını
ifade ederken altyapı eksikliğinin sıkıntısını çektiklerini söyledi.
Samsun Serbest Bölge Müdürü Halittin Tok da kurucu firmanın sözleşmeye göre
yerine getirmesi gereken altyapı sistemlerini geciktirdiğini doğruladı.
SASBAŞ’ın Genel Müdürü İrfan Başer ise iddiaları yalanlayarak, altyapı
hizmetlerinin yüzde 95’inin tamamlandığını, kalan kısımlarında yeni
gelecek yatırımcıların talepleri doğrultusunda gerçekleştirileceğini
savundu. Başer, “Elektrik problemi yok. Belirli tarifeleri var ona göre
herkes elektriğini alacak. Üretim aksamıyor. Buranın sahibi devlet. Eksiklik
varsa devlet gidersin.” görüşünü savundu.
1996'da temeli atılan Samsun Serbest Bölgesi sözleşme gereği 1998 yılında
bitirilmesi gerekirken; ancak 2000 yılının Ağustos ayında açılabildi.
Samsun Serbest Bölgesi’nde faaliyet gösteren 12 şirketin 3’ü yatırımcı
firma. 2 milyon 200 bin dolara ihale edilen Samsun Serbest Bölgesi’nde idare
binaları, 5 bin metrekarelik bir depo ve prefabrike ofis binası yapıldı.
Zaman
|