|
Ve, Bugün Kopenhag'dalar!..
Sonunda beklenen gün geldi...
Yarınki Kopenhag zirvesinde AB'nin yeni ülkeleri kutlanırken, Türkiye'nin
de ''uyum ve üyelik süreci'' belirlenecek...
Başta siyasilerimiz ve artık ''sivil'' takılan iş çevrelerimiz olmak üzere,
ne kadar ''Avrupa düşkünümüz'' varsa, bir yolunu bularak Kopenhag'daki
otellere yerleştiler...
Çoğunun yol ve konaklama giderleri ''kamusal kaynaklardan'' karşılandı...
Bazıları da uçak ve otel faturalarını ''şirketlerine'' kestirerek, gider gösterip
vergilerinden düşecekler...
'Uyumsuz' dosyalar...
Böylesine bir büyük ''toplumsal harcamayla'' çantalarında taşıdıkları
''uyum dosyalarında'' ise şimdi de Kopenhag'da gözleriyle gördükleri
''Avrupa mimarlık ve şehircilik hedefleri'' dışında ne ararsanız var...
Kimi ''Kıbrıs'' zarfını elinde tutuyor; kimileri de ''Kürtçe''
kasetleri, meraklısı için yanına almış... Aralarında ''bireysel özgürlük''
söylemine dört elle sarılarak, kadınlar için ''bireysel tutsaklığın''
simgesi olan ''türbana'' AB desteği umanlar ise çoğunlukta...
Bu ''uyum'' çeşitliliği içinde iş adamlarımız da yılbaşında yürürlüğe
girecek yeni İhale Yasası 'yla Türkiye'de yatırımlara teklif vermeye hazırlanan
Avrupa şirketlerine ''ortaklık'' önerilerini sunma yarışındalar...Ancak, uçaktan
inip kente vardıklarında ''İşte Avrupa'dayız'' diyecekleri, ''tarihe ve doğaya
saygılı imar düzenine de uyumu'' hedefleyen bir dosyaları yine yok...
Çünkü, çantalarındakilerin bir kısmını, ya ''eski'' denerek yok
edilen tarihi bir binanın yerinde, ya da aynı tarihle kimlik kazanan kent
siluetine çullanarak yükselmiş ''yeni'' iş merkezlerindeki ofislerinde hazırladılar...
Geri kalanlar da doğayla kültürün imar rantı uğruna gözden çıkartıldığı
rantçı politikaların ''resmi'' mekânlarında yazılıp, ''hükümet görüşüdür''
denilerek mühürlendi ve imzalandı...
Böyle olunca da şimdi AB zirvesi için Kopenhag'a çıkarma yapanlarımızın
belki de tümü, örneğin daha 2 hafta önce aynı kentte bir genç mimarımıza
''Avrupa ödülü'' verildiğinden bile haberleri olmadan yola çıktılar...
Ayşen'den 'medeniyet' dersi
Mimar Ayşen Ciravoğlu, üniversitelerimizde ezberciliğin değil ''yaratıcılığı
geliştirilmesi'' için, öğrencilerin de ''düşünsel özgürlükleriyle'' öğrenim
ortamını güçlendirmeleri gerektiğini savunarak ''Avrupa Mimarlık Eğitimi
Birliği'' nin (EAAE) takdirlerini topladı...
Kopenhag'daki ''Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisi'' nde ödülünü alan 25
yaşındaki Ayşen, tüm Avrupa ülkelerinden 58 aday içinden seçilmiş 13
mimarın arasına girerek bu başarıyı ülkemize kazandırdı... (Hürriyet -
02.12.2002).
Ne var ki şimdi aynı kente ''medeniyetlerimizi buluşturalım'' diye koşanlar,
ulusal gündemimizde bile ''mimarlık, sanat, şehircilik, kültür ve yaratıcılığın
geliştirilmesi...'' diye bir başlık hâlâ açamıyorlar... Oysa, farkında
değiller ki AB liderleri ''takvim'' konusunda nazlanırlarken, bunu ''bizdeki
medeniyet değerlerini yitirmiş kent görüntülerine'' karşı kendi
kentlerini ''korumak'' güdüsüyle de yapıyorlar...
O kadar ki, örneğin şu üyelik görüşmelerinden önce ''Avrupa Peyzajını
Koruma Sözleşmesini'' bile hazırlayıp önümüze uzattılar... Çevre Bakanı
'mız da önceki yıl bu sözleşmeyi İtalya 'ya giderek imzalayıp, gerisini hükümete
havale etti...
Ancak şimdi bir AB lideri kalkıp da bu sözleşme için asıl ''kabul''
anlamına gelen ''Bakanlar Kurulu onayınız 2 yıldır nerede?'' diye sorarsa,
ne yanıt verecekler?...
Evet... Eğer yarınki Kopenhag zirvesinden ''istedikleri'' sonucu
alamazlarsa, bilsinler ki, bunun bir nedeni de kentlerimizin "medeni
peyzajlarını" Avrupa'daki gibi korumak yerine, ''imar rantları uğruna gözden
çıkarttıkları'' içindir...
Cumhuriyet - Oktay Ekinci
|