Bir İstanbul izlenimcisi
Ayhan Türker’in
empresyonist tarzda yaptığı manzara ve ölüdoğa resimlerinden oluşan
sergisinde ana tema İstanbul.
1960 yılında Güzel Sanatlar Akademisi İç Mimari Bölümü’nü bitiren
Ayhan Türker’in resme ilgisi çocukluk döneminde başlamış. Türker,
portre, manzara ve ölüdoğa resimleriyle bugün 20. sergisini de geride bıraktı.
Empresyonist akımın artık Türkiye’de pek temsilcisi yok. 1930’lar,
40’lar, 50’lerin Hikmet Onat, Nazmi Ziya, Namık İsmail gibi, dünyaya açılamasalar
bile, Türkiye’nin dünya çapında ürün veren empresyonist ustalarından
etkilenmiş Ayhan Türker.
O da empresyonist ustaların ışığı öne çıkaran tutumlarını günümüzün
gerçekleriyle birleştirmiş ve resimlerinde özellikle içinde yaşadığı çevre
ve insan ön plana çıkmış. Böylece insanıyla, kuşuyla, ağacıyla,
tekneleri ve balıkçılarıyla, sahil manzaralarıyla İstanbul, resimlerinin
ana temasını oluşturmuş. Tabii resimle ilgili endişeleri bir kenara bırakmadan...
Yaşadığı çevreyi farklı açılardan görmeye ve göstermeye çalışıyor
Ayhan Türker. Yaşadığı çevre denince de Rumeli Hisarı, Emirgân, Çınaraltı,
Büyükdere, Beylerbeyi, Çengelköy, Kandilli, Kanlıca Körfezi, Anadolu Hisarı,
değişik açılardan Kız Kulesi gibi İstanbul’a özelliğini veren semtler
söz konusu.
Ve tabii en çok Boğaz’dan etkileniyor, Boğaz’ı sembolize ettiğini düşündüğü
manolyadan. Manolya, değişik bakış açılarından bir çok natürmordunun
konusunu oluşturuyor.
Genelde yağlıboya ve suluboya çalışan Ayhan Türker’in resimlerinde
klasik renkler ön planda; toprak renkler, yani kahverengiler. Bazı
resimlerindeki ışık - gölge kontrastları oldukça sertken, bazılarında
hayal misali bir dünya ortaya çıkıyor.
Çınaraltı; ışığın tabiatta bıraktığı renkler, lekeler... Anadolu
Kavağı; oradaki meydanın cıvıltısı... Fantazi, hayal giriyor devreye;
sahil, çeşme. Boğaz; manolya, ufak bir toprak küpte manolya. Kandilli’de
kendi evinin penceresinden yokuş yukarı çıkan bir adamı izliyor. Adam, yokuşun
başında bir siluet. Salacak’tan Kız Kulesi. Ön planda balıkçı
tekneleri. Bugünkü İstanbul’un halini gösteren bir resim. Salaş tekneler,
yırtık pırtık örtüleri.
Ayhan Türker İstanbul’u, Yahya Kemal’in şiirleri gibi idealize ederek değil,
gerçek haliyle yansıtmaya çalışıyor resimlerinde.
Ayrıca bir de kitabı var. Kaya Özsezgin’in metinlerini yazdığı "Bir
İstanbul İzlenimcisi Ayhan Türker" adlı bu kitapta, Türker’in 1999 yılı
sonuna kadar yaptığı çalışmalar yer alıyor.
Galeri Suav
Tel: (0212) 262 09 86
Bitiş tarihi: 17 Haziran 2002
Milliyet
|