Unutulmaz fotoğraflar
Pamukbank
Fotoğraf Koleksiyonu, "Işık Yılları" sergisiyle fotoğraf ustalarının
çalışmalarını bir araya getiriyor.
Marilyn Monreo, "Uygunsuzlar" filminin setinde yakalanıyor Eve
Arnold’ın gözlerine. Peki ya soğuk bir kış gününde Ara Güler’in
objektifine takılan atlı araba ve tramvaya ne demeli? Geçmişin bir esintisi
çarpıyor fotoğraftan bu yöne. Ya Sebastiao Salgado’nun ‘altın arayıcıları’?
Bir karınca ordusu misali, dağ, taş insan. Öbür yandaysa Nikos
Economopoulos’un bizlere taşıdığı mutluluk ve gülümsemeye takılıyoruz.
St. John Festivali’nde elbisesini gösteriyor çingene kızı; önce
Economopoulos’a, ardından bizlere...
Tüm bu kareler, Pamukbank Fotoğraf Koleksiyonu’ndan. Şimdilerde bu önemli
koleksiyon "Işık Yılları" isimli sergiyle görücüye çıkıyor.
Sergi, fotoğraf sanatının özellikle baskı formatındaki gelişiminin
tarihsel boyutunu - alanını göstermesi açısından önemli. Diğer önemli
yanı ise, Türkiye’nin ilk ve tek kurumsal fotoğraf koleksiyonunun sergi ile
birlikte fotoğraf izleyicisiyle buluşuyor olması.
1997 yılından itibaren oluşturulmaya başlanan koleksiyonda Henri Cartier
- Bresson, Sebastio Salgado, Eve Arnold, Nikos Economopoulos, Ara Güler,
Elliott Erwitt, Şakir Eczacıbaşı gibi önemli fotoğrafçıların çalışmaları
yer alıyor.
Pamukbank Fotoğraf Galerisi Direktörü ve aynı zamanda serginin küratörlüğünü
üstlenen R. Paul McMillen, koleksiyonun niteliğini şöyle açıklıyor:
"Koleksiyonda, uluslararası ve ulusal fotoğraf sanatçılarının çalışmalarını
birleştiren bir yapıtlar grubu oluşturmak üzere yola çıkıldı. Koleksiyon
sayesinde gerek Türkiye’de gerek uluslararası platformda, fotoğraf çalışmaları
aşama aşama, tarz tarz bir yelpaze şeklinde görülebilecek, değerlendirilebilecek,
dün ile bugün karşılaştırılması yapılabilecek."
Önemli fotoğrafçıların orijinal çalışmalarının yer aldığı
koleksiyonu oluştururken birtakım kriterleri de göz önüne aldıklarını
belirtiyor McMillen: "Usta fotoğrafçılarının orijinal baskılarını
koleksiyona koymak temel. Dolayısıyla çok önemli eserlerimiz var.
Koleksiyonunun belirli bir maksadı, vizyonu ve bir misyonu var. Koleksiyonu oluştururken
bağış kabul etmedik bütün fotoğrafları satın aldık. Eğer bağış
kabul etseydik ambar gibi olurdu. Fotoğraf koleksiyonunun belirli bir nosyonu
olmalıdır. Belki belirli bir zaman dilimi içerisindeki fotoğraflardan oluşur
belki bir üslûp ya da bir fotoğrafçı üzerine odaklanır. Fotoğraflar arasında
bir bağlantı vardır ve bir çizgi üzerindedir. Tıpkı bizim
koleksiyonumuzdaki gibi.
McMillen, koleksiyonun yavaş yavaş ancak tutarlılıkla büyüdüğünü ve
bazı uluslararası standartlara göre son derece kaliteli olduğunu belirtiyor.
Türkiye’de maalesef fotoğraf koleksiyonculuğuna rastlayamıyoruz. Dolayısıyla
fotoğraf satın alma davranışları da hemen hemen yok gibi. Fotoğrafçının
eserleri zamanla kayboluyor ya da unutuluyor belirli bir koleksiyona dahil
olamadığı için. McMillen Pamukbank Fotoğraf Koleksiyonu ile Türkiye’de
fotoğraf satın almayı ve koleksiyonculuğunu teşvik ettiklerini düşünüyor:
"Fotoğraf satın almak için çabalamak zorundasınız. Çünkü bir ortam
yok. Fotoğrafçıların bu konuda bir ısrarlarının ve çalışmalarının
olmayışı da önemli bir sorun. Belirli bir sunumları yok çünkü bu saate
kadar kimse öyle davranmamış."
Bu arada geçtiğimiz hafta basında yer alan "Pamukbank Fotoğraf
Galerisi Işık Yılları sergisi ile kapanıyor" haberinin yanlış anlaşılmadan
kaynaklandığını söylüyor McMillen: "Her koşulda galeriyi yaşatmak
istiyoruz. Elimizde birçok proje var ve bunları gerçekleştirme amacındayız."
Pamukbank’ın şu anki yönetimi de galeriye karşı asla olumsuz bir tavır
sergilemediklerini, galeriyi yaşatmak için her türlü çabayı ve desteği sürdüreceklerini
bildiriyor.
Milliyet
|