reklam

Sorular & Cevaplar
Diyalog
> Murat Tabanlıoğlu

Tarih: 10 Ocak 2002
Yer: Arkitera Forum 

son sayfa >>

arasburak

Murat Tabanlioglu

Merhaba,

Ben hâlâ lisede eğitim görmekteyim ve üniversite sinavina seneye girecegim. Viyana Teknik Üniversitesi'nde okumus basarili bir mimara sormak istedigim soru,

Siz de lisedeyken "Avrupa mi, Amerika mi yoksa Türkiye mi?" diye mi bir kararsizliga düstünüz mü? Düstüyseniz çikisinizda size isik tutan neydi?

ve,

NTV'de deprem sonrasinda bir konferasta sizi görmüştüm, Türkiye'de evler gereğinden fazla geniş demiştiniz. Oturma odasının dışında bir de büyük salonlar var ve bunlar sadece misafir geldiğinde kullanılıyor, büyük bir şehirde artık bu kadar yer harcanması doğru değil şeklinde anlamistim sözlerinizi.

Geleceğin şehirlerinde evler size göre nasıl olmalı? Bu konuda bir çalışma yaptığım için sizden detaylı olmasa bile genel olarak nasıl bir şehir hayal ettiğinizi öğrenmek istiyorum.

vakit ayırdığınız için teşekkür ederim.

(ve tabi ki Arkitera'ya gençlere normalde hiç kolay ulaşamadığımız mimarlara ulasma olanağı sunduğu için...)

 Murat Tabanlıoğlu 

1. Soru : İstanbul Erkek Lisesi’nde Almanca eğitim gördüğüm için Almanya gibi Avrupa ülkelerinin içinde Avusturya, Viyana bana en yakın olan ülke oldu. Eğitim sistemi araştırmalarım sonucunda benim için Viyana Teknik Üniversitesi’nin benim için daha farklı ve yararlı olacağına kanaat getirdim. İkinci tercihim ise ETH Üniversitesi idi. Şu an tercih hakkım olsa yine ikisi arasında tercih ederdim.

2. Soru : Geleceğin şehirlerinde evler günün hızlı değişen koşullarına göre değişken olmalı. Aile yapılarının değişimleri konutların farklı olarak gelişmesine yol açıyor. Ana ilkeler olarak doğallık, esneklik ön planda olmalı ama teknolojide hissedilmeden planlamada önemli bir faktör olmalıdır.


blur

Web Siteniz

Murat Bey,

Belki mimarlığınızla direk ilgili değil ama sizin, Emra Arolat'ın ve Gökhan Avcıoğlu'nun siteleri tamamen İngilizce.

Gerçekten çok merak ediyorum: Neden? (tabi ki tabanlioglu.com.tr sitesi )

Murat Tabanlıoğlu

İngilizce dünyada en çok kullanılan, entarnasyonel bir lisan haline geldi. Bu yüzden ‘kendi bünyemizde hazırladığımız bu siteyi’ ilk önce İngilizce daha sonra da Türkçe olarak hazırlamaya karar verdik.


rennie

Murat Bey,

Arredemento Mimarlık'ın tabiri ile "Hanedan Mimarları"ndan birisiniz. Sizin de babanızın da Türk Mimarlığı'nda önemli bir yeri var. İki dönemi kıyasladığınızda ne görüyorsunuz? Babanızın döneminde eğitim, müşteri profilleri, yapı teknikleri, kanunlar, öğrenciler, akademi, eleştirel ortam, yayınlar ve bunun gibi mimarlığı etkileyen faktörler açısından bugüne göre ne gibi farklılıklar var? Neler iyileşti, neler daha kötü duruma geldi?

Murat Tabanlıoğlu

Hayati Tabanlıoğlu ilk mimari yapılarını devlet için yaptı. AKM ve Atatürk Havalimanı gibi. O zamanın ekonomik ve siyasi koşullarına rağmen en iyi teknolojileri kullanmaya çalıştı. Bizler daha çok özel sektör için binalar yaptık. Bu bence çok önemli bir fark. Devlet sektörü içinde kazandığımız yarışmalar ise Bodrum Havalimanı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Hizmet Binaları. Hepsi kağıt üzerinde kaldı.


rennie

Geleneksel hale gelmeye başlayan bir soru oluştu Arkitera Diyalog'ta: Sizin cevabınızı da merak ediyoruz. "Mimarlar Odası Başkanı siz olsaydınız ilk yapacağınız faaliyetler neler olurdu?" Mimarlar Odası hakkında ne düşünüyorsunuz?

Murat Tabanlıoğlu

Mimarlar Odası başkanı olsaydım, Türk mimarlarının Türkiye dışındaki tüm ihale ve yarışmalara resmen katılmalarına imkan sağlardım. İzmir’de Mimarlar Odası olduğunu biliyorum. İstanbul’da da var mı acaba?


cem

Selam,
ÜRETTİĞİNİZ YAPITLARI BİR TAKIMLA YAPIYORSUNUZ, BU TAKIMIN ÜRETİMDEKİ KATKISI GEREKLİ TAKTİRİ SİZİN TARAFINIZDAN VE DİĞER İNSANLARDAN GÖRÜYOR MU SİZCE?
ÜRETİMDEKİ EMEK VE YARATICILIĞIN TAKTİRİNİ MİMARİ BİR "ŞİRKET" DÜZEYİNDE NASIL ARTTIRABİLİRİZ?

Murat Tabanlıoğlu

Şu an Türkiye’de çoğu mimarlık ofisindeki mimarlar maalesef çizici robotlar. Bizler ise en gencinden, en tecrübelisine kadar tasarımda katkılarının olmalarını istiyoruz. Bence bunun en büyük takdiri onlarla beraber ortaya çıkan binalar.


mona

ISO 9001

Murat Bey,
Tabanlıoğlu Mimarlık olarak ISO 9001 belgesi aldınız. ISO 9001 alan başka bir mimarlık ofisi var mı bilmiyorum, ama bu sizin mimarlığa nasıl bir iş disiplini ile baktığınızı gösteriyor, diye düşünüyorum.
ISO 9001'in mimarlığınıza olan katkısı nedir, öncesi ve sonrası arasında nasıl bir fark görüyorsunuz?

Murat Tabanlıoğlu

ISO 9001 Mimarlığa değil binanın olağan düzenine katkı getiriyor ve böylelikle bize zaman kazandırıyor.


yusuf kısır

Sayın Murat Bey
Ben sizin İnşaat piyasası ve Mimarlık alanında Türkiye için gelecek 10 yıllık öngörünüzü öğrenmek istiyorum. Bir de Mimari tasarımda doğal taş ve mermere bakış açınızı öğrenmek istiyorum. İlginize teşekkür ederim.

Murat Tabanlıoğlu

Türkiye’de maalesef önümüzdeki haftayı bile planlamak çok zor. Büyük şirketler bile her hafta ve her ay planlarını yenilemek durumundalar. Ama yine de iyi sinyaller alıyoruz. Zaten akıllı olan şu sıralar planlama yapar ve yatırımına başlar.
Kesinlikle lüzumsuz yere ithal granit kullanılmasına karşıyım. Türkiye’de iyi işlenip iyi kesilirse kullanılabilecek mermer kaynakları var. Zaten bizde bunları binalarımızda kullanıyoruz.


cube

şirket-şahıs

Murat Bey,

ISO Belgesi almanızdan, Süha Özkan'ın yazısından anladığım kadarı ile giderek daha "corporate" bir mimarlık ofisi haline gelmeye çalışıyorsunuz. Tabanlıoğlu isminin sizden sonra da şirket tarafından (SOM, MRDV, ya da RTKL gibi) sürdürülebilmesi mümkün mü sizce? Mimarlık dünyasının daha çok starlar tarafından idare edildiği bir ortamda şirketleşmek konusunda ne düşünüyorsunuz? Bunun getireceği avantajlar ve dezavantajlar neler olabilir?

Teşekkürler

Murat Tabanlıoğlu

SOM veya RTKL ile MRDV arasında çok büyük fark var. Som ve RTKL tamamıyla dizayn kaygısı olmayan bir grup. Ne istersen yaparlar. MRDV ise yeni oluşmuş genç mimarların kurmuş olduğu bir grup. Şirketleşmek gibi kavramlar günümüze zaten yapılması gereken olağan işler. Zaha Hadid, Jean Nouvel gibi mimarların da arkasında İsviçre saati gibi çalışan büroları var. Önemli olan da bu. Bu ikisini birbirine karıştırmayalım lütfen.

cube

Benim sormak istediğim de buydu. Şirketleşmeye karşı değilim. Ancak sizden sonra Tabanlıoğlu Mimarlık Ofisinin çizgisini belirleyecek bir şahıs olacak mı? Olmayacaksa ofisinizin ileride dizayn kaygısı olmayan SOM ya da RTKL benzeri bir firmaya dönüşmesini nasıl önleyeceksiniz?

Murat Tabanlıoğlu

 Ben ve eşim yaşadığımız, çalışabildiğimiz sürece bunu önleyeceğiz, bizle çalışanlar bu konuda geleceği belirleyecekler.


zeynep 

Carousel

Murat Bey,
Carousel her zaman begendiğim bir alışveriş merkezi olmuştur. Çarşının iç mekanı ve bina olarak kütlesi dışında beni etkileyen, binanın daha önce orada varolan fabrikanın alanına yerleşme şekli. Bakırköy'ün yoğun dokusu içinde (tabi bir de kalabalık insan trafiği) nefes alacak bir alan bırakarak binanın giriş cephesinde geri çekilmesi ve yol ile arasında bıraktığı açık alan gerçekten Bakırköy’ün çarşına nefes aldırdı. Merak ettiğim bu yerleşim şeklinin sizin tasarımınızdaki rolü neydi? Bakırköy’e yaptığınız katkının önemini o zaman farketmişmiydiniz?

Başarılarınızın devamı dileğiyle...

Murat Tabanlıoğlu

Tabiki o proje ve bulunduğu meydan Bakırköy için çok önemli. Bugünkü şartlarda tasarlasaydım daha da farklı düşünürdüm.


uçurtma 

Merhaba,
Expo fuarı için Türk pavyonunu tasarlarken çıkış noktanızı oluşturan fikir ya da fikirler neydi acaba?

Murat Tabanlıoğlu

Tüm mimarlar Expo Fuar’ında binalarını bitirmişti. 90 günümüz vardı. Bu süre içinde Türkiye’yi nasıl tanıtabilirim diye düşündüm. Bina 90 günde tamamlandı. Bu Fuar için tasarım aşamaları seneler sürmüş binaların arasında Türkiye Pavyonu Architectural Review dergisinde yayımlandı.


arasburak

Türkiye

Merhaba,

Türkiye'de devleti, eğitim sistemini beklemeden mimarlar ve sanatçılar "arte+" gibi kendileri bir "enstitü ve tv kanali" kursa sizce bu 2020'li yillarda Türkiye'nin mimarlık dünyasında oldukça önemli bir yere sahip olmasına sebep olmaz mı?

Bugün Kablolu TV'ye böyle bir kanal eklense, gençler bence bir "Centre Pompidou" belgeselini keyifle izler, ister ilgili olsun ister olmasın.

Belki bu şekilde mimarlığa istek ve heyecan duyanların sayısı diğer mesleklere oranla çok daha fazlalaşır ve jenerasyon yakalamak mı denir bilmiyorum ama böyle bir şey olur belki. Belki yeni bir akım Türkiye'den o yıllarda çıkar, Pritzker sahibi bir, iki belki üç Türk olur.

Bir de işlek bir yerde göze de hitab eden gençleri çekebilecek bir kütüphane, amatör çalışmaları sergileme alanı olursa... bunlar çok "masal" şeyler mi Türkiye'de? Siz mesleğin içindesiniz ve zirvedesiniz, yukardan bakınca bunlar çok mu büyük olaylar? çok mu imkansızlar?

Diğer meslekler nerede olursa olsun, bence mimarlık dünyanın en güzel ve en zor mesleğidir.(bugüne kadar ki gözlemim bu) Ve bence hiç bir meslek bu şekilde bir görselliği kullanarak insanları büyüleyemez.

Benim kafamdan bir örnek olarak 2023, 100.yılın İstanbul'unu adam etmek geçer mesela böyle bir düşünceyle pek çok genç mimarlık heyecanına kapılabilir, birgün de bunun meyveleri toplanır.

Çok teşekkürler, iyi çalışmalar

Murat Tabanlıoğlu

Bence Türkiye’de bu konuda son yıllarda gelişmeler oluyor. Tepe Mimarlık Merkezi’nin yaptığı çalışmalar, Koleksiyon’un Mimarlık Yıllığı ve Arkitera gibi. Sizlerde yardım edin, birleşilsin çok iyi neticeler elde edilir.


ghost

MURAT BEY,

PROJLERINIZIN SUNUMUNU, IFADESINI,KULLANILAN MALZEMELER VE BIRAZ DA GENEL TASARIM CIZGISINI EMRE AROLAT'IN PROJELERINE COK YAKIN BULDUM. DAHA ONCE BERABER CALISMALARINIZ OLDU MU? EMRE AROLAT'IN MIMARLIGI HAKKINDA NE DUSUNUYORSUNUZ?

Murat Tabanlıoğlu

Olabilir. Beraber Doğan Hasol’la da birlikte Galatasaray Klübü’ne yeni bir stadyum planladık. Olumlu yolda.


bogachan

expo fuarı...

Expo Türkiye pavyonu üzerine olacak sorularım ;

1. Expo fuarlarında ülkeyi temsil edecek pavyonun tasarımının kimin tarafından yapılacağına nasıl ve hangi kriterlerle karar veriliyor ?
( Dünyada nasıl ?, Türkiye'de nasıl ?)

2. Tasarımcı hangi kriterlerle belirleniyor ? (ya da bunun kriterleri var mı?

3. Proje, tasarımcı dışında bir değerlendirmeden geçiyor mu ?

4.Siz kendi projenizi, expo fuarını dolaştıktan sonra farklı bir gözle değerlendirdiniz mi ? ( Konuyu şöyle ele alsaydık... şu özellikler ya da aktarımlar zayıf kalmış,... ya da şu düşüncelerimiz tam yerini bulmuş gibi...)

Murat Tabanlıoğlu

Yarışma veya direk mimara iş veriliyor. Türkiye’deki örneklerin bir kısmı yarışma ile verilmiş. Burada bizden önce yapılmış projeler vardı.
Turizm Bakanlığı bizim projeyi yapmamızı istedi. Binanın sponsorluğuna bizim paramız dahil İş Bankası ve İMKB karşıladı. Diğerlerinin iki, üç sene tasarım süreçleri varken biz üç ay içinde herşeyi yapmak zorunda kaldık.
Binaların bir kısmı niteliksiz, ama İsviçre, Hollanda, Portekiz gibi pavyon binaları oldukça iyi çünkü mimarları iyi. Expo’nun hepsinin biz son 3 ay içinde çalıştığımız için gördüm, tabiki bugün farklı düşünürdüm!

bogachan

expo üzerine 2...

1. 4.soruma verdiğiniz yanıtta şimdi yapsam farklı düşünürdüm
diyorsunuz...biraz açabilir misiniz...bunu hissetiren şeyler
nelerdi ?...Türkiye pavyonu projesini hangi açılardan farklı
değerlendirir siniz ?

2. Projenin 3 ay gibi kısa bir zamanda projelendirildiğini
öğrendiğmizde kuşkusuz projeyi başka
değerlendirebiliriz...Ancak biz bu durumun belirleyiciliğini proje
üzerinden okuyamıyoruz....Proje düşüncesini bu zaman
faktörü ile değerlendirildiğinizde tuhaf bir durum yok mu ?
Uzun soluklu bir proje 'gibi görünen' ama öyle olmayan....sorular
karşısında bu durumun açıklanma ihtiyacının belirtilmesi
gibi...Acaba süre tasarımın bir parçası olarak 'concept' e dahil
edilemez miydi ?


saygılar.

Murat Tabanlıoğlu

Kısa bir sürede yapılan projede ana tasarım ilkelerinin çok hızlı bir şekilde verilmesi gereklidir. Düşündüğümüz konseptin iyi bir şekilde gerçekleştiğini söyleyebilirim. Müteahhit firmanın kaliteli olması bize bu konuda yardımcı oldu. Tasarım sürecinin normal ölçekte olması tabi ki projeyi etkileyebilirdi. Örneğin sadece mimarlar değil sanatçılarla da daha iyi bir ilişki kurulabilirdi. Ama yine de çini panolarda Defne Koz'la yapılan çalışmalar peyzaj ve iç mimari konusunda Melkan Tabanlıoğlu'nun katkıları projenin gelişmesini sağladı. Bence sağlıklı bir süreçte daha iyi bir takım çok daha iyi bir projeyi doğurabilirdi.


rennie

Genelde büyük yarışmalar ile hazırlanan projeler Türkiye'de rafa kalkıyor. Kadıköy yarışması gibi.. Muhtemelen İzmir yarışmasını da aynı tozlu raflar bekliyor çünkü Belediye Başkanı daha yarışma devam ederken İzmir'de pek çok köklü değişikliği başlattı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Binası yarışmasını siz kazandınız. Şu anda ise Fatih'teki eski Belediye Binası büyük bir tadilattan geçiyor. Yarışması açılan yeni binanın yapılma ihtimali sizce nedir?

İkinci sorum: Türkiye'deki yarışma mekanizması neden bir türlü düzelmedi sizce?

Murat Tabanlıoğlu

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanına sorun lütfen!

Mimarlar ve Mimarlar Odası’nın ilgisizliğinden.


birdie 

Question yeni pazar

Murat Bey merhaba,

Teknolojinin hayatımızın her saniyesine girdiği ve girmekte olduğu şu dönemde sizce gelecekte ofis ve mağaza konseptleri nereye gidecek?
Mağaza ve ofislere hala gidip geliyor olacakmıyız?

Eğer olmayacaksak mimarlık sektörü için yeni pazarlar neler olacak?

Teşekkürler

Murat Tabanlıoğlu

Olacağız ama daha az. Belki uzayda yeni pazarlar arayacağız.


arch 

Smile

Sayın Murat Tabanlıoğlu

Türkiye'deki mimarlık eğitimini ve mimarlık ortamını değerlendirebilirmisiniz? ve Mimarlıkta "tecrübe" ne demek?

Çalışmalarınızda başarılar dilerim.

Murat Tabanlıoğlu

Türkiye’nin büyük şehirlerinde mimarlık fakülteleri var. Ancak aralarında sağlanamayan koordinasyonsuzluk, yurtdışı ile de ilişkilerinin az olması ve tesadüfi seçilen öğrenciler sistemin çalışmamasına yol açıyor. Yıldız Üniversitesi’nin geçen yıl yapılan eğitim kurultayında bu sorunlar konuşulmaya başladı. Bence gelecek için iyi bir başlangıç.
Tecrübe; zamanla oluşan bir takım bilgilerin, görgülerin, yaşananların birleşmesi. Yaş bence önemli bir faktör değil.


arch

Smile

tekrar merhaba,

geleceğe bugünün mimarlığı adına birşeyler bıraktığınızı düşünüyormusunuz? yada türkiyede genel anlamda böyle bir ortam varmı sizce?

teşekkürler

Murat Tabanlıoğlu

Bunu sizlerin takdirine bırakıyorum. Bence bir takım kıpırtılar var.


son sayfa >>

Copyright © 2000-2002 Arkitera Bilgi Hizmetleri [email protected]

Reklam vermek için - Danışmanlarımız - Editörlerimiz