80’li yıllar...evet...Türkiye'nin 80 küsur
yıllık demokratikleşme tarihinde sıkıştırılmış,şaşkın,
endişeli.....insanıyla, ekonomisiyle, sanatıyla savurgan, savrulmuş
yılları.bazılarımız için acıların, bazıları için rantların kara
paraların aklanarak paklanarak vur patlasın yaşanıldığı travma tik
dönem.sivil siyasetin devre dışı bırakıldığı bu döneme, sanat aracılığı
ile bakılıp o dönemin sanat ve sanatçılarını mercek altına alan Bir
Bilanço sergisini önemli buluyorum. Dönemin siyasi ekonomik sanatsal
açılımına burada cevap vermek istemiyorum.o yıllarda genç ve sanat
üretmeye aday olan biri olarak benimde gerek toplumsal gerek bireysel
yaşamımda düşüncelerimde ağır savrulmalar oldu.herkes gibi ,herkes
kadar. Önümüze gelen bu sergiye gelince; plastik sanatlar alanındaki
dönem duruşlarının hatalarıyla sevaplarıyla kendi aramızdaki kısır
çekişmelerin dışında,daha kavranabilir bir şekilde kamusal alana
açılması,tartışılması oluşmuş malzemenin yeniden ve farklı okumalara
neden olabilmesi açısından bu gibi sergilere ihtiyaç var kanımca. Beral
Madranın konsept önerisi,geniş bir çalışma gurubunun desteği
doğrultusunda gerçekleşen bu sergiyi tek..mutlak..ve doğru bir okuma
olarak görmek hata olabilir ...ama sergi metni de böyle bir dayatma için
de olmadığını,eleştiri,öneri,yeni okumalar eşiğinde yeni farklı
bilançoların oluşabileceğine işaret ediyor.bu açıdan, gösterilen çabayı
ben şahsen değerli buluyorum.Karşı Sanat çalışanlarını ve dönem boyunca
üretim yapan sanatçıları yakından takip eden Madra yı sorumlu
tavırlarından dolayı öncelikle kutlamak lazım.-Yakın Tarih-
çalışmalarını bekleyen tüm zorluklar ve eksikliklerden bu sergide
muhakkak ki nasibini almıştır...döneme,dönemde yaptığı
çalışmalara..yanlış değerlendirildiğini ve ya yaptığı işlerin görmezden
gelindiğini düşünen tüm arkadaşlarıma ve kamuoyuna şunu söylemek isterim
,bu tür sergiler eksikliklerin tamamlanması için bir fırsattır.yeni
optik ayarlar yapabilmek ,kendimize toplumumuza yeni bir mesafeden..bir
Ufuk Ayarı yapabilmek için.
Murat Morova
|